петък, 6 септември 2019 г.

От бирариите до …. Броят на алкохолните магазини в Русия расте непрекъснато

Александра Мерцалова, Анатолий Костирьов, Никита Щуренков
В-к „Комерсантъ”, бр.161, 06.09.2019, стр. 11

Големите руски градове се напълниха с магазини за алкохол: в някои случаи годишният темп на откриване на нови достига почти 70%. Това все още не е стимулирало руснаците да пият повече, но това може да бъде пагубно за социалната среда на градските покрайнини. Търговците на дребно, които се ориентират към „спалните райони” на градовете, вече променят външния им вид – броят на специализираните места за продажба на алкохол там може да бъде няколко пъти по-голям от броя на хранителните магазини.
Броят на специализираните магазини за алкохол бързо нараства във всички големи руски градове, показват разчетите на „Двагис” (международна Интернет базирана картографска компания, издаваща едноименен справочник с карти ва градовете в Русия и други страни от 1999 г., главният офис на компанията се намира в Новоросийск – бел.моя). Например днес в Москва има 3,1 хиляди такива магазина, което е с 9% по-високо от август миналата година, а броят на магазините, в които продават само бира за същия период се е увеличил с 11%, до почти 2 хиляди.
В регионите тенденцията е още по-забележима. Волгоград стана лидер в ръста на специализираните места за продажби на алкохол: една година броят на магазини за алкохол годината нарасна с 69% (157), а броят на магазините за бира се увеличи с 26% (566). Уфа показа впечатляваща динамика, където същите показатели за годината се увеличиха съответно с 39% (254) и 17% (418).
От регионите към столицата
Магазините на алкохол, за разлика от други формати на за продажба на дребно, започнаха активно да се развиват в региони и едва след това започна разширяването им в Москва. Вадим Дробиз – Директорът на ЦИФРАА (Център за изследване на  федералните и регионални пазари на алкохол – бел.моя) припомня, че това явление започна да се оформя през 2012-2013 г. В този момент регионалните власти имаха възможността да ограничат разпространението на алкохол. В някои градове местните депутати започнаха да обсъждат забрана за продажба на алкохол в обикновените хранителни магазини, а продажбата на алкохол беше разрешена само в специални пунктове. В резултат на това някои предприемачи започнаха предварително да се подготвят за иновации, разказва Дробиз. Всъщност тази идея се реализира само в Якутия през януари 2016 г. Според директора на ЦИФРАА: „По онова време в региона имаше 1,4 хиляди магазина за хранителни продукти и около 100 магазина за алкохол, но след преминаването на алкохола на специален търговски режим, около 750 хранителни магазина изтеглиха останалия си асортимент от продукти и започнаха да продават само алкохол.”
Най-яркият пример за растеж на магазините за алкохол е Челябинск. Броят им тук за годината се е увеличил с 35% (до 1,1 хиляди), и заедно с нарасналата с 34% мрежа от бирарии (до 940), броят на специализираните пунктове за продажба на алкохол надвишава броя на съществуващите хранителни магазини и супермаркети с 11% (1,8 хиляди). В тази тенденция много от регионални експерти виждат преди всичко социални, а не пазарни фактори. Юлия Зирянова – директор на консултантската компания „Направи си магазин“ свързва растежа с увеличаване на депресивните настроения в обществото. „Реалните доходи на населението в Челябинск не се увеличават, а цените – обратно, затова хората спестяват от най-необходимите продукти. В града всичко е толкова потискащо, че хората са готови да изразходват последните пари за алкохол“.
Челябинск е родното място на най-големия играч в търговията с алкохол, мрежата „Червено&Бяло” на местния предприемач Сергей Студеников. Приходите на компанията миналата година, според компанията Infoline, достигнаха 301 милиарда рубли. без ДДС Първоначално компанията активно се развива в регионите и едва след това прехвърля дейността си в Москва, в края на миналата година веригата управлява 7,3 хиляди магазина с обща площ от 587,8 ​​хиляди квадратни метра. Сега „Червено&Бяло” е в процес на сливане появилата се първоначално в Новгород  мрежа от алкохолни магазини „Бристол” на Сергей Кациев (3.3 хиляди търговски обекта, приходите през 2018 г. - 81.6 милиарда рубли) и „Dixy Group of Companies” (управлява магазини за хранителни стоки със същото име и супермаркети „Victoria”) на Игор Кесаев.
Запълване на сегмента
Вдъхновени от успеха на „Червено&Бяло”, и други компании започнаха да развиват алкохолния формат, казва Вадим Дробиз. Третият играч по оборот е мрежата на Марсел Даутов „Aрыш Mae”, и най-големият производител на алкохол в Русия „Татспиртпром” (бренди „Руска валута”, „Tундра” и др.). Според Infoline 1,5 хиляди магазина работят под знамето на „Aрыш Mae”, а приходите на мрежата са 15 милиарда рубли. Сравним оборот (14,5 милиарда рубли) има московската мрежа „Ароматен свят” на Валери и Павел Задорин, която управлява повече от 450 обекта. В края на 2018 г. „Винлаба” на собственикът на Beluga Group Александър Мечетин имаше повече от 460 точки, а оборотът им е 11,5 милиарда рубли. Според представител на групата Beluga, до края на 2019 г. броят на магазините трябва да се разшири до приблизително 600 обекта, главно в Москва и Московска област, Санкт Петербург и регионите на Далечния изток. Друг забележителен участник на пазара е московската компания „Отдохни“, която се разработва от съсобственика на мрежата на „Мясновъ” Владлен Алтшулер с партньори. Според Infoline Отдохни" управлява над 200 точки с годишни приходи от 9,4 милиарда рубли.
Групата Beluga свързва интереса си към сегмента с потребителското търсене: според компанията 3% от бюджета на руснака отива за алкохол и тютюн. Групата обяснява, че в специализираните пунктове се разширява асортиментът на алкохол и цените са по-ниски, отколкото в универсалните магазини. Алкохолът представлява повече от 30% от продажбите в магазини с малък формат, тази категория действа като основен източник на трафик, обяснява Михаил Бурмистров, изпълнителен директор на Infoline Analytics. Според г-н Дробиш, за производителите и вносителите на алкохол, наличието на собствена мрежа за търговия на дребно може да намали разходите, което ще доведе до появата на рафта в големите търговски обекти.
Партньорът на Cushman & Wakefield Денис Соколов обяснява, че сега алкохолните магазини, за разлика от обикновените супермаркети с асортимента си от алкохолни напитки, се опитват да увеличат крайните си печалби чрез сложна асортиментна политика, продажба на свързани продукти и разработване на програми за лоялност. Според експерта на този фон развитието на традиционната търговия на дребно изостава: „В големите градове не беше възможно да се развие търговия с висококачествени и достъпни плодови и зеленчукови продукти“. Управляващият партньор на DSO Consulting Сергей Дячков посочва още един фактор за рязкото развитие на търговията с алкохол в регионите – намаляването на пазарните възможности за широко профилна търговия на дребно, тъй като този сегмент е консолидиран. „Пазарът за продажба на алкохолни напитки все още не е консолидиран, но бъдете сигурни, че той ще се консолидира през следващите години“.
Откриването на нови магазини за бира, според генералния директор на НП „Клуб на професионалистите на пазара на алкохол” Максим Черниговски, се стимулира от акцизната политика, която позволява бира да се продава от индивидуални предприемачи без затова да се изисква лиценз за търговия на дребно.
Търговия на дребно в покрайнините
Алкохолните магазини са традиционно ориентирани към покрайнините, т.нар. „спални на големите градове”. Така, според „Двагис”, в Ростов на Дон, районите Ворошиловски и Съветски в покрайнините на града, могат да бъдат наречени лидери по брой алкохолни магазини и магазини за бира – съответно с по 184 и 174 обекта. За сравнение: в централния Ленински район има само 55 специализирани места за продажба на алкохол. В Челябинск натрупването на такива магазини е характерно за отдалечения квартал Курчатов - 283  броя срещу 137 в централната част на града. В Санкт Петербург най-големият брой специализирани магазини за търговия с алкохол и бира е в район „Выборгски” – 330, което е два пъти повече от магазините за хранителни стоки, намиращи се там – 160. Подобна е ситуацията и в район „Приморски“, където на 110 магазина за хранителни стоки се падат 239 магазина за алкохол, и в района на Адмиралтейството ситуацията е обратната: 112 пункта за продажба на алкохол срещу 180 хранителни магазина.
Според оценките на „Двагис”, лидер по броя на алкохолните магазини и магазините за наливна бира в Москва е Югоизточният административен окръг – 514 броя (в тази част на столицата е традиционно неблагополучния район Капотия). На второ място е Източния административен район с 497 броя. Феноменално нисък е броя на магазини за алкохол в Зеленоград – 79 обекта, докато броят на хранителните магазини съответства на средното за града 223. Според Beluga Group потребителското търсене в регионите и в Москва се различават забележимо. Компанията посочва, че в столицата район има забележимо повече потребители със средни доходи и съответно по-голям дял от потреблението на вино и луксозни продукти.
Изпълнителният директор на DNA Realty Антон Белих казва, че магазините за алкохол традиционно разчитат на „спалните на градовете” в Русия. „Основната им аудитория е съсредоточена там, големите вериги имат единични магазини в градските центрове, и работят там основно за повишаване на лоялността към марката“, обяснява той. И добавя, че за разлика от другите търговци на дребно, алкохолът не се интересува от съществуващия трафик - магазините са в състояние да го генерират самостоятелно: „В резултат те могат да наемат евтини помещения, които никой друг не иска да наеме.“ Експертът добавя, че забраната за продажбата на такива продукти в радиус от 100 м от медицински, детски и образователни институции остава сериозно ограничение за откриване на нови пазар на алкохол.
Доцентът от Висшето училище по икономика Виталий Стадников смята, че активното отваряне на специализирани магазини за алкохол убива възможността за развитие на социална среда и публичното пространство: „Алкохолните пазари привличат своя аудитория, една социална група може да започне да измества друга“. Г-н Стадников предлага да се регулира развитието на търговията с алкохол в близост до обществени пространства.
Реакция на потребителите
Въпреки че рязкото увеличение на броя на магазините за алкохол започна да променя външния вид на „спалните на градовете”, той не доведе до увеличаване на продажбите на алкохол. По данни на EГАИС (Единна държавна информационна система – бел.моя), цитирани от ЦИФРРА, доставките му до Русия (без бира, сайдер и медовина) през януари-юли 2019 г. потреблението се е с 2,99% в сравнение със същия период на миналата година и е стигнало до 100,8 хиляди декалитра. Вадим Дробиз прогнозира, че консумацията на бира може да нарасне в рамките на 2%. Директорът на „Медицински център  Марино” Александър Терентиев е сигурен, че количеството и достъпността на магазините не могат да повлияят по принцип на консумацията на алкохол: „По-важно е да се насърчава здравословния начин на живот.“
На този фон г-н Терентиев смята, че съществуващите ограничения, по време и място, за продажба на алкохол са достатъчно. Максим Черниговски също е сигурен, че по същество няма връзка между бързото развитие на магазините за алкохол и спада в качеството на живот на населението, напротив, става въпрос за нарастващата популярност на цивилизования начин на разпространение на алкохол. Г-н Терентиев е съгласен, че продажбата на алкохол само в специализирани пунктове може да намали броя на импулсните покупки, когато потребителят отива до магазина за храна, а по пътя си купува алкохол..
Възможно е бързо растящият пазар на дребно на алкохол да започне да се саморегулира. Beluga Group оценява нивото на насищане на формата на 60–70% в зависимост от региона. Михаил Бурмистров смята, че първоначалното насищане на пазара на алкохолни пазари в големите градове ще настъпи не по-рано от края на 2021 година.
P.S. Статията завършва оптимистично. Съмнявам се, доколкото израза от съветско време – „В Русия може да няма пари, но за война, ВОДКА и космически изследвания винаги ще се намерят” май продължава да е в сила. А си спомням и провалилата се антиалкохолна кампания на Михаил Горбачов, проведена усърдно и от Тодор Живков.
 


Няма коментари:

Публикуване на коментар