понеделник, 13 септември 2021 г.

НОВИЯТ СУБЕТЕЙ БАГАТУР [1] ПРИ НОВИЯ ЧИНГИС ХАН

Никой не знае как ще приключи борбата за „московския трон“

Александър Немец, 13.09.2021 г.

Военният министър Шойгу е лоялен към китайското ръководство и най-вероятно получава доста голяма тайна заплата от Пекин. Какво е отношението към Шойгу в Китай? Нека отворим китайския държавен уебсайт на английски език china.org.cn и да видим колко често тук се споменават висшето руско началство. Използваме транскрипция на английски език в полето за търсене за по-голямо покритие. Оказва се, че „Putin“ се споменава повече от 16 000 пъти, „Lavrov“ се споменава почти 5000 пъти, „Shoigu“ се споменава около 850 пъти. Останалите "големи босове" –Patrushev, Naryshkin, Bortnikov, Mishustin – от 60 до 240 пъти.

Очевидно Путин скоро „ще изчезне от екрана“. Лавров е преходна фигура. Но сред вероятните претенденти за „трона“ Шойгу, от гледна точка на Пекин, е извън конкуренцията.

Също така си струва да разгледаме по-отблизо контекста, в който се споменава Шойгу. Те включват посещенията на Шойгу в Пекин, срещите на Шойгу в Москва с висши китайски военни лидери, участието на Шойгу в китайско-руските военни учения в Руската федерация, в Китай, в крайбрежните руски и китайски морета и в Тихия океан.

Като цяло Шойгу се споменава от china.org.cn и други водещи китайски сайтове, като правило, с много топли. Както се казва – „наш човек е, такъв няма да те подведе!“.

И Шойгу се старае. През август и началото на септември на няколко пъти обявяваше необходимостта от реконструкция на Транссибирската железница, по-точно нейния източносибирски участък, чрез замяната на дизеловите локомотиви с електрически локомотиви и въвеждане на най-новото оборудване за автоматизация. В резултат на това пропускателните възможности на „Транссиб“ трябва значително да се увеличат.

Нуждае ли се самата Руска федерация от това с нейната клатушкаща се икономика, особено в източните райони? Най-вероятно не. Но Китай се нуждае. Потокът от товари през Манджули (Вътрешна Монголия) – Забайкалск (Забайкалския край) ... – Европа и по жп линията Ерлиан –Хото (Вътрешна Монголия) – Монголия – Бурятия ... – Европа се разраства бързо . А капацитетът на „Транссиб“ вече не е достатъчен.

От Китай към Русия и главно към Европа бързо нараства потока от машини и електроника. В Китай се връщат френски вина, немски фаянс (донякъде колониална структура на търговски обмен), а от Русия идват дървен материал, въглища, брашно, байкалска вода в бутилки и цистерни и други суровини (напълно колониална структура на търговски обмен!).

Да, Китай спешно трябва да разшири капацитета на Транссибирската железница. И Шойгу прокарва този проект.

В същото време под личния надзор на Шойгу няколко десетки хиляди руски войници реконструират източния участък на Байкало-Амурската магистрала (БАМ) от Комсомолск на Амур до Тинда. По-точно, през 2021 г. руската армия ще реконструира участък от около 400 км от Февралск („по средата“ между Комсомолск и Тинда) и до Тинда (пресечната точка на БАМ и линията Благовещенск-Якутия).

Реконструкцията включва преди всичко удвояването на железопътната линия (досега „Великата“ БАМ беше единична). Удвояването  в западната част на БАМ от Тайшет в Иркутска област до Тинда в Амурска област е започнало най-вероятно през 2017 г.

„Великата“ БАМ е строена през 1974-1990 г. като единична железопътна линия. Предполагало се, че БАМ ще се превърне в „линия на подкрепа за армията“ в случай на конфликт с Китай и разрушаване на Транссибирската железница. Икономическото използване на БAM по това време практически не се разглежда. Дори сега икономическата ситуация в Източен Сибир и Далечния изток на Руската федерация изобщо не изисква, от руска гледна точка, удвояването на БАМ.

Но Китай се нуждае от него - за цялостното икономическо усвояване на Хабаровския край, Амурска област, Забайкалския край и Бурятия. И тук Шойгу, с подчинените му армейски структури, направи всичко необходимо. Заповядайте китайски приятели!

Китайската страна очаква да транспортира дървен материал, въглища и много други неща от тези региони до Китай чрез удвоената БАМ. Китай мисли и за Якутия с нейните огромни ресурси. И Шойгу е точно там, където трябва.

И накрая, „езотеричният“ аспект. Известно е, че Шойгу се смята за потомък на Субетей багатур, известния командир на Чингис хан. В Русия дори се публикуват детски „исторически“ книги (очевидно под опеката на Шойгу), в които е изобразен Субетей, много приличащ на силно подмладения Шойгу.

В същото време както в руските, така и в западните медии се появиха изявления, според които Си Дзинпин е потомък на Чингис хан. Най-вероятно Шойгу знае за това и най-вероятно очаква да стане новият Субетей при новия Чингис Хан.

Никой не знае как ще приключи борбата за „московския трон“. Мощната подкрепа на Китай очевидно е на страната на Шойгу. Това, което е изключително важно, Шойгу има голямо влияние в източните райони на Руската федерация – като военен министър и като „човек на Изтока“. „Борбата за трона“ вероятно ще продължи много месеци. И с всеки изминал месец реалното влияние (и просто икономически контрол) на Китай в тези региони ще расте. Шойгу ще помогне!

Бележка:

[1]-Субетей багатур (1175-1248) е монголски военачалник, основният стратег на Чингис хан и Угедей хан. Той подпомага Чингис хан при завоюването на Монголия, Северен Китай и Средна Азия и командва армиите на Бату хан във Волжка България, Киевска Рус, Полша и Унгария.

Няма коментари:

Публикуване на коментар