Бях
си обещал, че няма да се заяждам с министъра на здравеопазването, докато не
видя програмата му за реформи. Най-после тя видя бял свят. Като раздел 10
„Здравеопазване” от Програма на правителството за стабилно
развитие на Република България 2014-2018 г. Съдържа
осем приоритета, осемнадесет цели и петдесет и пет мерки, описани с 1542 думи
на скромните седем страници. И в типичното за българските политици ново
глаголно време - „бъдеще недочаквано”. Защото колкото пъти я прочетох, толкова пъти се запитах кога мерките ще
станат факт. И не намерих отговор. Както и не открих разчети за финансовата
стойност на отделните мерки. Иначе от документа блика от комсомолски ентусиазъм,
неизживян командно-административен метод за работа и лозунги. За да не бъда
голословен цитирам:
-
„Разработване
на План за преструктуриране на лечебни заведения съобразно критериите в
Националната здравна карта” (Приоритет 10.3, цел 10, мярка 28, стр.91 – тук
и по нататък номерацията на страниците е
по документа в Интернет в pdf формат, а на мерките е моя).
Няма значение дали критериите са верни, а не лобистки. Нито чия собственост са
лечебните заведения. Щом „десният министър” е разработил документ ще
преструктурирате!
-
Или: „Подобряване
здравето на населението и повишаване качеството на живот чрез намаляване на
преждевременната смъртност, заболеваемостта и последствията за здравето от
основните хронични незаразни болести, свързани с рисковите фактори -
тютюнопушене, злоупотреба с алкохол, нездравословен модел на хранене и ниска
физическа активност” (Приоритет 10.7, цел 17, мярка 53, стр.95). Логични
са въпросите как се повишава качеството на живот и се преодоляват посочените
рискови фактори при това равнище на доходи и безработица, как се спортува при
липсата на условия за масов спорт и още много други. Но това са подробности.
Десният министър е обещал. Вярвайте му!!
След тия встъпителни думи ще премина към
анализ на изложеното в плана, спазвайки хронологията на приоритетите. Които
вероятно господин министъра не е чел внимателно. Иначе вероятно щеше да
забележи, че приоритети 10.3 (стр.91)
и 10.4 (стр.91-92) има толкова дълго заглавие, че като стигнеш да края
на изречението ти идва да викнеш – „Моля последният да затвори вратата!”.
В приоритет 10.1 д-р Москов ни обещава „подобряване на качеството и достъпа до здравеопазване”. За
мен това означава, че всички български граждани ще разполагат с качествени и
достъпни доболнична и болнична помощ. Частично бих се съгласил с мерките на цел
1 и 2 досежно качеството. Ама никак не ми се връзва качеството с електронното
здравеопазване (Цел 3, стр.89). Това не означава, че съм против
създаването на интегрирана здравно информационна система, здравна карта за
персонална идентификация и т.н. Това за качеството в приоритета. Щото и трите
цели от него няма как да облекчат достъпа до здравна помощ – нито чрез
посочената по-горе система, нито чрез „изготвени и приети
нормативни промени, създаващи по-добри условия за специализацията (Мярка 1,
стр.89) или чрез „подобряване логистиката в здравната система чрез
въвеждане на правила за координация и взаимодействие в системата на
здравеопазването (Мярка 2, стр.89).
Да преминем към
приоритет 10.2 за „приоритетно преструктуриране на спешната помощ чрез
инвестиции в ресурсното, техническо, логистично и кадрово развитие”. Що е туй
словосъчетание на приоритет с приоритетно не ми е ясно, но не съм специалист по
български език. На целокупния ни народ е известно, че темата е любима на д -р
Москов. И без малко да му изяде главата, ама това е друг разговор. И по този
приоритет ще се готвят карти (Цел 4, стр.90), което ме навежда на
мисълта, че в министерството предстои да се разкрие отдел по медицинска
картография. Друго важно направление
е строителството и пазаренето на линейки,
медицински апарати и друга техника (Цел 5, стр.90). Като добронамерен
човек се надявам, че на господин министъра и на екипа му и през ум няма да им
мине да се облажат от това. Като стана дума за строителство и си спомних за
филиал на Спешен център в един малък български град. Чиято общинска болница
познавам от студентките си години. И която днес стои полупразна. Но филиалът си
има отделна постройка. Както и да е! Може и да не разбирам.
Важно място в приоритета са кадрите, сиреч хората. Обещава
им се двойно увеличение на заплатите. Дай Бог и да ги получат. Мен обаче ме
тревожи мярка 20, от цел 6 (стр.90). Според която новите
видове персонал в системата на спешната медицинска помощ – „лекарски асистенти
и парамедици” трябва само да бъдат регламентирани. В което много, ама твърде
много се съмнявам. По темата съм изписал
доста страници като научни доклади, но ще ви спестя подробности. Питам д-р
Москов на какви длъжности ще работят тези кадри, каква е потребността от тях,
къде ще ги обучават, програмите за подготовка съответстват ли на международните
стандарти. И да му кажа, че подготовката на тези категории специалисти е
най-добре организирана в САЩ. Предполагам, че от посолството няма да му откажат
помощ. За да завърша по приоритета ще спомена за мярка 23 от цел 8 (стр.91). Мъдри се накрая
горката, макар че има сакрално значение – финансирането на болничния етап от
спешната помощ. Да не би да сте го решили докторе? Щото аз не смятам така!
До тук написах 825 думи. И е време да привършва.
Щото в плана не видях нито една пазарна, икономическа мярка. Не видях и намек
за преминаване към диагностично-свързани групи или за преоценка на съществуващите клинични пътеки, за конкурсното начало във взаимоотношенията между
НЗОК и лечебните заведения. Но ще спра, за да не отегчавам четящите.
Няма
как обаче да не ви разкажа една история отпреди 20-на години. През м. юли 1992 г. британското правителство оповестява
т. нар. „Бяла книга" („политически решения") за нова комплексна
профилактична политика в Англия. Представянето е предшествано от появяването
на „Зелена книга" („предложения за обществено разискване") тринадесет месеца по-рано. Богата
Великобритания определя пет ключови области: коронарна болест и внезапна сърдечна смърт
(намаляване на заболеваемостта от коронарна болест и инфаркт за лицата под
65 години най-малко с 40% до 2000 г.); рак (намали смъртността от рак на
белите дробове сред наблюдаваното население най-малко с 25% до 2000 г.),
травми (намаляване на смъртността от травми сред младите хора от 15 до 24 г.
най-малко с 25% до 2005 г.) и т.н. По този повод John William Powles (специалист по обществено
здравеопазване. преподавател в University of
Cambridge, Institute of Public Health)
пише:
„За отбелязване е, че този формален отговор на съвременните
епидемии от хронични заболявания се появи едва след като много от епидемичните
вълни бяха преминали вече своя връх. Така например смъртността от болести на
сърдечносъдовата система в Англия нарастваше в продължение на няколко
десетилетия и достигна своя връх през 1980 г. като оттогава се наблюдава спад
от около 15%. Тютюнопушенето сред мъжете в Англия прогресивно намаляваше в
продължение на 4 десетилетия, когато най-сетне правителството набеляза. план
за борба с него. Има и други смущаващи обстоятелства, свързани със сегашните
опити да се търсят повече на брой цели за достигане, вместо да се обръща
внимание на начините, които ще доведат до тяхното реализиране.”
Четете д-р Москов, никак не е вредно! Пък и знаете повече езици от мен.
За разлика от Лютви Местан аз съм напълно добронамерен!
P.S. За разлика от датата на първоначалната публикация - 23.01.2015 г., днес, девет месеца по-късно, не съм никак добронамерен. Не очаквах, че може да натвори толкова идиотии, я последната е на снимката!
За разлика от Лютви Местан аз съм напълно добронамерен!
P.S. За разлика от датата на първоначалната публикация - 23.01.2015 г., днес, девет месеца по-късно, не съм никак добронамерен. Не очаквах, че може да натвори толкова идиотии, я последната е на снимката!