сряда, 18 март 2020 г.

КАРАНТИНАТА И ВЕРИГИТЕ ЗА ДОСТАВКИ



Джордж Фридман, 17 март 2020 г.
Изглежда, че глобалната медицинска общност е разработила стратегия за смекчаване на ефекта от коронавируса, която до голяма степен зависи от карантината или ограничаване на контактите между заразените и незаразените, като по този начин се ограничава разпространението му. Разбира се никой не очаква тази стратегия да елиминира вируса. Надеждата е да се задържи разпространението достатъчно дълго, за да изчезне самостоятелно или, както смятат много експерти, да умре при по-враждебните условия на по-топлото време. Междувременно е възможно учените да разработят по-ефективно лечение на болестта.
Плановете, към които се придържат световните правителства не са ирационални, но те са свързани с икономически разходи, като най-малките  от касаят веригите за доставки. Това, което ни трябва, за да оцелеем, трябва да пътува от мястото, където е създадено до домовете ни, и за съжаление всяка стъпка по веригата е изложена на риск от разпадане.
Има три незаменими вериги за доставки: храна, фармацевтични продукти и енергия.
Необходимостта от храна е очевидна.
Невъзможността да се получат лекарства, за лечение на вече съществуващи заболявания, може да убие повече хора, отколкото самия коронавирус.
Електричеството е от съществено значение за охлаждане на храни и евентуално лекарства, за протичане на обществената информация и за задвижване на съоръжения, необходими за веригите на доставки. Бензинът трябва да бъде доставен, за да се движат камионите, които разпространяват храни и лекарства.
Несъмнено има и други вериги за доставки, които съм пропуснал, но това са основните неща, които трябва да се преодолеят по време на карантината.
Когато съпругата ми и аз пазаруваме хранителни стоки, ние ги поръчваме онлайн. И ги получаваме своевременно. Миналата седмица обаче поръчахме онлайн някои допълнителни хранителни доставки и имаше тридневно забавяне. В неделя опитахме отново и се оказа, че можем да ги получим след осем дни. Проверихме в Amazon, краля на веригите за доставки, и се оказа, че чакането за някои основни храни и домакински артикули беше от 5 до 10 дни, а някои от тях бяха напълно недостъпни. Проблемът обаче е, че веригата на доставки на храни и социалното дистанциране, да не говорим за карантината, се движат една срещу друга. Колкото и автоматизирана да е веригата, тя не може без хора, които доставят продуктите. В складовете все още работят хора. Камионите и товарачите преминават от един етап на веригата до следващия. Касиерките докосват опаковките с храни. Списъкът може да бъде продължен. Всичко това има и социална цена. Бедните хора не могат да си закупят храна за три седмици наведнъж. И цялата картина се усложнява от капризите на работниците, които могат да решат, че имат нужда от заплатите си, за да оцелеят, но могат и да решат, че е по-безопасно да се откажат от работата си. В последния случай работната сила може да се свие, вероятно на всички нива.
Фармацевтичната индустрия също има подобни проблеми.
И поддръжката на електроцентралите включва много хора, особено в случаите, когато възникнат технически проблеми. Електроцентралите се нуждаят от доставката на горива, от складове и от производствени съоръжения.
Това се отнася за поддръжката на инсталации за пречистване на питейна вода, помпените станции и други.
Проблемът с карантината и веригите за доставки има две страни. Първо, пълна карантина е невъзможна и второ, колкото по-агресивна е карантината, толкова по-голям е натиска върху уязвимите части на веригите за доставки, които поддържат живота. Те изискват персонал и той не може да избегне контакт с карантинираните.
 Това не означава, че карантината не е разумно решение. При определени обстоятелства това е единственото възможно решение. Но е важно да се има предвид, че веригите за доставки, независимо от здравината им, могат да се разрушат и, че е необходими армия от работници, която да ги поддържа.
Изискванията на карантината, се сблъскват с изискванията за поддържане на веригата на доставки. Въпросът изглежда опира до математиката на карантината. До каква степен работната сила, поддържаща тези и други вериги за доставки – и техните крайни потребители – ще я променят.
Предполагам, че това е пресметнато и че властта няма да разреши разпадането на посочените вериги на доставки.
А те от своя страна ще поддържат разпространението на вируса (със съкращения).

Няма коментари:

Публикуване на коментар