Джордж Фридман, 17 март 2020 г.
Изглежда, че глобалната медицинска общност е
разработила стратегия за смекчаване на ефекта от коронавируса, която до голяма
степен зависи от карантината или ограничаване на контактите между заразените и незаразените,
като по този начин се ограничава разпространението му. Разбира се никой не
очаква тази стратегия да елиминира вируса. Надеждата е да се задържи разпространението
достатъчно дълго, за да изчезне самостоятелно или, както смятат много експерти,
да умре при по-враждебните условия на по-топлото време. Междувременно е
възможно учените да разработят по-ефективно лечение на болестта.
Плановете, към които се придържат световните
правителства не са ирационални, но те са свързани с икономически разходи, като
най-малките от касаят веригите за доставки. Това,
което ни трябва, за да оцелеем, трябва да пътува от мястото, където е създадено
до домовете ни, и за съжаление всяка стъпка по веригата е изложена на риск от
разпадане.
Има три незаменими вериги за доставки: храна, фармацевтични продукти и енергия.
Необходимостта от храна е очевидна.
Невъзможността да се получат лекарства, за
лечение на вече съществуващи заболявания, може да убие повече хора, отколкото
самия коронавирус.
Електричеството е от съществено значение за
охлаждане на храни и евентуално лекарства, за протичане на обществената
информация и за задвижване на съоръжения, необходими за веригите на доставки.
Бензинът трябва да бъде доставен, за да се движат камионите, които
разпространяват храни и лекарства.
Несъмнено има и други вериги за доставки, които
съм пропуснал, но това са основните неща, които трябва да се преодолеят по
време на карантината.
Когато съпругата ми и аз пазаруваме хранителни
стоки, ние ги поръчваме онлайн. И ги получаваме своевременно. Миналата седмица
обаче поръчахме онлайн някои допълнителни хранителни доставки и имаше тридневно
забавяне. В неделя опитахме отново и се оказа, че можем да ги получим след осем
дни. Проверихме в Amazon, краля на веригите за доставки, и се оказа, че чакането
за някои основни храни и домакински артикули беше от 5 до 10 дни, а някои от
тях бяха напълно недостъпни. Проблемът
обаче е, че веригата на доставки на храни и социалното дистанциране, да не
говорим за карантината, се движат една срещу друга. Колкото и автоматизирана да
е веригата, тя не може без хора, които доставят продуктите. В складовете все
още работят хора. Камионите и товарачите преминават от един етап на веригата до
следващия. Касиерките докосват опаковките с храни. Списъкът може да бъде
продължен. Всичко това има и социална цена. Бедните хора не могат да си закупят храна за три седмици наведнъж.
И цялата картина се усложнява от капризите на работниците, които могат да
решат, че имат нужда от заплатите си, за
да оцелеят, но могат и да решат, че
е по-безопасно да се откажат от работата си. В последния случай работната
сила може да се свие, вероятно на всички нива.
Фармацевтичната индустрия също има подобни
проблеми.
И поддръжката на електроцентралите включва
много хора, особено в случаите, когато възникнат технически проблеми. Електроцентралите
се нуждаят от доставката на горива, от складове и от производствени съоръжения.
Това се отнася за поддръжката на инсталации за
пречистване на питейна вода, помпените станции и други.
Проблемът с карантината и веригите за доставки има две страни. Първо, пълна карантина е невъзможна и второ, колкото по-агресивна е карантината, толкова
по-голям е натиска върху уязвимите части на веригите за доставки, които
поддържат живота. Те изискват персонал и той не може да избегне контакт с карантинираните.
Това не
означава, че карантината не е разумно решение. При определени обстоятелства
това е единственото възможно решение. Но е важно да се има предвид, че веригите за доставки, независимо от
здравината им, могат да се разрушат и, че е необходими армия от работници, която
да ги поддържа.
Изискванията на карантината, се сблъскват с изискванията
за поддържане на веригата на доставки. Въпросът изглежда опира до математиката
на карантината. До каква степен работната сила, поддържаща тези и други вериги
за доставки – и техните крайни потребители – ще я променят.
Предполагам,
че това е пресметнато и че властта няма да разреши разпадането на посочените вериги
на доставки.
А те от своя
страна ще поддържат разпространението на вируса (със съкращения).
Няма коментари:
Публикуване на коментар