От блога на ROVEGO,
16 февруари,
10:00
Сцена от филма „Паразити“
|
Последните „Оскари“ привлякоха вниманието ми върху
корейското кино. Защото филмовите академици бяха толкова впечатлени, че по
същество отмениха категорията „Най-добър филм“, комбинирайки я с „Най-добър чуждоезиков
филм“ и давайки куп „Оскари“ на трилъра „Паразити“. Обичам корейски трилъри,
гледам ги от дълги години, но мразя корейските комедии (изобщо не разбирам
азиатския хумор), а още повече корейските сапунки
[1], които
милиони руснаци, изключително млади хора гледат.
Попитах моя приятелка, 21-годишно момиче, на
какво се наслаждава в тези филми? Тя работи при нас като офис-мениджър и има МНОГО
СТРАННИ, според 43-годишен човек като мен, интереси. Разбирам трилъра, когато създава
напрежение, когато криминалното се преплита с уникалната естетика на съвременна
Южна Корея, а бойните сцени надхвърлят всякакви похвали (кървави корейски
трилъри просто няма). Но сапунки? В които се преродиха романтичните комедии. С идеализирани
героини – млади, модерни, красиви с модни прически и с високи морални качества.
Неопитни и скромни момичета, които не знаят как да изразят чувствата си. И с мъже,
които винаги са мили и внимателни, способни да обичат една жена до края на
дните им. И с хипертрофирани емоции. Този тип филми-сапунки се снимат за няколко
дни, а понякога и часове, преди излъчването им. Освен това сценаристите седят в
Интернет и четат отзивите на зрителите, и ги дописват в следващата серия. Лудница!
Тези филми превзеха Азия, Европа, Северна
Америка.
Да, това са „бонбончета за очите", казват
младите момичета – на тях им харесват азиатските актьори. И те, изненадващо,
лесно ги различават.
Това са много чисти и красиви сериали – това
означава, че имат G рейтинг и са много чисти в сравнение с американските филми
и телевизии, в които преобладават сексът и насилието. Нецензурната лексика е
много малко, насилието е минимално, а любовните сцени рядко се развиват след
целувките. Даже френска целувка няма, или почти няма да видите в корейска сапунка.
Някои видове сцени имат по-голямо въздействие върху публиката, когато шоуто не
е претрупано с тях.
Те са много сладки, казват феновете им. От тях лъха
на доброта, семейни ценности, първа любов.
Хора, корейските комедии и тези сапунки са
истинска лудница, по-голяма от японски анимационен филм. Това не мога да го понеса.
Пришълци, митични създания, пътувания във времето, призраци. Дори когато изобщо
не очакваш това, например в „От здрач до зори“ (американски екшън филм на ужасите от 1996 г., режисьор Робърт Родригес,
сценарист Куентин Тарантино с участието на Харви Кайтел, Джордж Клуни,
Тарантино и Жулиета Люис – бел.моя), когато криминален филм се превръща във
филм на ужасите. Там става такава лудница, че се плаша за нашата руска и младеж. А вие
отворете Twitter и „ВКонтакте“, където се мотаят 20-на годишни – всичко е отрупано
с азиатски лица и с обсъждане на нови корейски сапунки.
А между другото догледах „Наркос: Мексико“ (американска криминална телевизионна поредица
на Netflix, премиера на 16.11. 2018 г. – бел. моя). Готин сериал.
Бележка:
[1] - Така съм превел руската дума „дорама“ (може да се преведе и като мелодрама). Между другото нашите телевизии изобилстват със сапунки. За разлика от ROVEGO аз не разбирам и американския хумор, особено в сапунките. Докато превеждах текста ми мина мисълта, че отразяването в българските телевизии на тазгодишното връчване на „Оскарите“ също мина като САПУНКА! Апропо, има ли у нас филмови критици, които да коментират връчването на филмовите награди – компетентно и без ПОЛИТИЧЕСКА КОРЕКТНОСТ? От пресата зная името на една професорка – Мирослава Кортенска, ама тя май предпочита да ни поучава в областта на политиката в един жълтакав вестник?!
[1] - Така съм превел руската дума „дорама“ (може да се преведе и като мелодрама). Между другото нашите телевизии изобилстват със сапунки. За разлика от ROVEGO аз не разбирам и американския хумор, особено в сапунките. Докато превеждах текста ми мина мисълта, че отразяването в българските телевизии на тазгодишното връчване на „Оскарите“ също мина като САПУНКА! Апропо, има ли у нас филмови критици, които да коментират връчването на филмовите награди – компетентно и без ПОЛИТИЧЕСКА КОРЕКТНОСТ? От пресата зная името на една професорка – Мирослава Кортенска, ама тя май предпочита да ни поучава в областта на политиката в един жълтакав вестник?!
Няма коментари:
Публикуване на коментар