понеделник, 21 януари 2019 г.

ПО ПОВОД ЕДИН ПОСТ ВЪВ FACEBOOK

Много се надявах, че дискусията за енергоефективността и енергоразточителството на Русия, свързана с моето участие на Гайдаровия форум [1], е завършила. Грешил съм. В нея се включи Мария Захарова – говорител на МВнР и един от най-активните блогъри на властта. Включи се и в типичния за  нея рязък стил, реши да ме призове да отговоря, защо днес „значителна част от населението живее бедно или много бедно“.
Вие, Мария Владимировна, държавен служител с опит – повече от 15 години сте чиновник. А аз преди повече от 20 двадесет години не съм в Правителството и не съм държавен служител. Когато ние започвахме, през 1991 година Вие сте била съвсем малко момиченце, и едва ли помните, че по това време средната заплата бе около 12 долара на месец, рублата – неконвертируема, а частната инициатива – престъпление, „Сбербанк“ (руската ДСК – бел.моя) със спестяванията на населението фалирала, годишния спад на икономиката бе 10-12%, инфлацията надвишаваше 100%, а магазините бяха празни. В Санкт Петербург на заседание на Изпълкома обсъждахме дали месото в града ще стигне за два, най-много за четири денонощия. Добре си спомням, малко по-късно, през 1992 г., как заседанията на Правителството започваха с доклад на министъра на зърнопроизводството (имаше такова министерство) за движението на корабите с вносно зърно от Канада и Австралия.
Започвайки от тази точка строителството на държавата и икономиката, тъй като нито едното, нито другото съществуваха, ние, включително и аз, направихме много грешки. Независимо от това, когато Вие започнахте да работите, икономиката на Русия растеше, рублата бе станала конвертируема, инфлацията рязко се понижи, а дефицита в магазините изчезна. Това не стана от само себе си, а благодарение на създадената в страната пазарна икономика, възраждане на частната собственост в Русия и възстановяване на държавната власт на основа на Конституцията на Руската федерация (която страната получи, преминавайки на ръба на Гражданската война).
На мен, уважаема Мария Владимировна, ми се наложи да работя в четири или пет правителства под ръководството на Елцин, Гайдар и Черномирдин, но в нито едно от тях не беше прието да се оскърбяват предшествениците или да се отправят призиви, да им се търси отговорност. Не беше прието също така да се подменя сериозния разговор с популистка риторика или „дворцови“ аргументи.
А за Вашия ваучер (вероятно визира ваучерите за масовата приватизация – бел.моя) питайте майка си и баща си – вероятно те са го получили за Вас. Моят вложих неудачно и това е още една от грешките ми.
Бележка:
[1] – Gaidar Forum 2019, 15-17 януари 2019 г., „Русия и света“


P.S. Интересно четиво за българските политически партии – парламентарни и извънпарламентарни.


Няма коментари:

Публикуване на коментар