неделя, 27 януари 2019 г.

НЕ СРАВНЯВАЙТЕ ЦЕЛИ ЧИСЛА



Вчера слушах по една телевизия данни за ПТП в България. Изнесените данни са верни, тъй като са от официалния сайт на МВР. Но интерпретацията им ме усъмни, защото се сравняваха ЦЕЛИ ЧИСЛА. За какво иде реч (виж фигури 1 и 2)?

Фиг. 1. Загинали при ПТП по години в абсолютен брой

Фиг. 2. Пострадали при ПТП по години в абсолютен брой (без загиналите)

Водещият твърдеше, че загиналите по време на демокрацията са намалели. От фиг.1 е видно, че ако не са рязко намалели, то поне са се върнали към равнището на 70-те години на ХХ век. Това твърдение не се връзва с данните от фиг.2, според която има рязко завишаване ва броя на пострадалите (без починалите). Направих си труда да стандартизирам броя на загиналите спрямо всички пострадали за съответната година. Данните съм показал на фиг.3.


Фиг.3. Починали спрямо всички пострадали при ПТП по години (в промили)
Няма нужда някой да ме убеждава, че през 2017 г. има рязко (в пъти) снижаване на смъртността. Ако ме питате защо е така – не мога да ви отговоря. Може да се дължи на много неща – повишена сигурност на съвременните автомобили, пасивни мерки за безопасност (обезопасителни колани), по-добра система за спешна медицинска помощ, развитие на медицинската практика и т.н.
Не чух от водещия подобен анализ.
Опитах се да стандартизирам общото количество пострадали  при ПТП към регистрираните в страната моторни превозни средства. Открих данни за броя на последните за 2016 г. С голяма степен на вероятност показателя за 2017 г. би бил 2,34 промила (на хиляда).
Дами и господа,
Не зная дали тези редове са задоволили любопитството ви. Исках само да ви напомня, че жонглирането с цели числа за доказване на определени тези е опасно. И обикновено е НЕВЯРНО! 
А който от вас смята, че не съм прав нека да ме опровергае. С факти, нe с РУГАТНИ!

 


Няма коментари:

Публикуване на коментар