петък, 13 април 2018 г.

БЕЗ ТРУД.УРОЦИТЕ НА РОБСТВОТО?


Тезите, изказани в следващия текст от колонката на Александър Генис в „Новая газета” („Без труда. Уроки рабства”, 13.04.2018 г.) са спорни. 


И български автори са развивали подобни схващания (Николов, Ив., Глобалната икономика, теория и реалност, Издателство „Сиела-софт енд паблишинг”, София, 2003).  
Пълният текст можете да намерите https://www.novayagazeta.ru/articles/2018/04/13/76163-bez-truda
Позволих си да публикувам част от текста на Генис, с цел да ви предизвикам към мисли за бъдещето на образователната система в България. Дано съм успял.
„Безделието е родната сестра на свободата!”
Сократ
„Напредъкът не се състои в подобряване на това, което съществува, а да се премине към това, което ще бъде.”
Халил Джубран1
„Животът е само мисъл.”

Сара Тийздейл2
„…Нашето училище е рожба на индустриалната епоха и в него се учи това, което днес знаят компютрите. Това не са просто стари знания, това са просто остарели знания – как да наточим каменната брава или да запалим огън чрез триене.
Водачите на предишната революция в познанието дойдоха отстрани и под знамето на контра културата. Първите компютърни гении не прекарваха времето си в университетските аули, а седяха в своя ашрам3, четяха „И дзин”4, слушаха рок и медитираха.  Стив Джобс е изкарал в университета само един семестър, изучавайки само един предмет – калиграфия. Това, което им е трябвало тогава, не се е учило. Това, което сега се учи, няма да бъде нужно на нашите деца. Училището изостава от прогреса и не знае какво ще ни бъде нужно утре.
Изглежда, че в древността са знаели по-добре какво трябва да се учи. В античното училище не са учили бъдещите малки робовладелци как да работят, защото вместо тях са работили тогавашните „умни машини” - робите, които Аристотел нарича „одушевен инвентар”. Освободени от необходимостта от труд, учениците са се готвили за друго поприще живота. В древна Атина това е философията. В своите „Диалози”, Платон споменава за много свои съвременници, които били готови постоянно да влязат в спор, за да търсят истината. В Рим са изповядвали философията на гърците, но учението за политиката е  тяхна рожба и е усвоявано от всеки, който може да си го позволи. В резултат но това образование, на света  са се появили западната мисъл, демокрацията и империите.
Днес тази система може да ни служи за образец.
Конструкторите на изкуствения интелект, много по-добре от всички разбират какво са сътворили. Ако с компютъра е безсмислено да се съревноваваме, то трябва да го заобиколим в това, за което той не е способен.
Казано съвсем условно и приблизително, училището трябва да започне да се занимава с възпитание на чувствата, да се върне към хуманитарното знание и изкуството, за да създаде читатели, зрители,  музиканти и  избиратели, които са способни да различават истината от следистината. Защото даже и машините да се научат да пишат стихове, да рисуват картини и да пеят, те никога няма да получат от тях това удоволствие, което бихме получили ние и без което не бихме имали с какво да запълним безкрайно многото свободно време, с което ще разполагаме в бъдеще.
Има и друг изход:
„Ако искате вашето дете винаги да има работа, пратете го да учи за водопроводчик. С тази работа изкуствения интелект едва ли ще се справи и след сто години.”
Бележки:
1 ливански поет, писател, философ и художник (1883-1931)
2 американска поетеса (1884-1933), първата носителка на награда „Пулицър“ за поезия
3дума от древна Индия, която означава уединено място за живеене, където мъдреците живеят в мир и спокойствие сред природата. В наши дни, терминът се използва за обозначаване на общности, сформирани на базата на някакво духовно търсене или учение.
4 един от най-ранните китайски философски текстове, датиран около 1000 г. преди Христа, предназначен за гадаене. Състои се от 64 хексаграми. През втори век преди Христа е приет и става един от каноните на конфуцианството.


Няма коментари:

Публикуване на коментар