Тезите, изказани в
следващия текст от колонката на Александър Генис в „Новая газета” („Без труда.
Уроки рабства”, 13.04.2018 г.) са спорни.
И български автори са
развивали подобни схващания (Николов, Ив., Глобалната икономика, теория и
реалност, Издателство
„Сиела-софт енд паблишинг”, София, 2003).
Пълният текст можете
да намерите https://www.novayagazeta.ru/articles/2018/04/13/76163-bez-truda
Позволих си да
публикувам част от текста на Генис, с цел да ви предизвикам към мисли за
бъдещето на образователната система в България. Дано съм успял.
„Безделието е родната сестра на свободата!”
Сократ
„Напредъкът не се състои в подобряване на това, което съществува,
а да се премине към това, което ще бъде.”
Халил Джубран1
„Животът е само мисъл.”
Сара Тийздейл2
Халил Джубран1
„Животът е само мисъл.”
Сара Тийздейл2
„…Нашето училище е
рожба на индустриалната епоха и в него се учи това, което днес знаят
компютрите. Това не са просто стари знания, това са просто остарели знания –
как да наточим каменната брава или да запалим огън чрез триене.
Водачите на предишната
революция в познанието дойдоха отстрани и под знамето на контра културата.
Първите компютърни гении не прекарваха времето си в университетските аули, а седяха
в своя ашрам3, четяха „И дзин”4, слушаха рок и
медитираха. Стив Джобс е изкарал в
университета само един семестър, изучавайки само един предмет – калиграфия. Това,
което им е трябвало тогава, не се е учило. Това, което сега се учи, няма да
бъде нужно на нашите деца. Училището изостава от прогреса и не знае какво ще ни
бъде нужно утре.
Изглежда, че в
древността са знаели по-добре какво трябва да се учи. В античното училище не са
учили бъдещите малки робовладелци как да работят, защото вместо тях са работили
тогавашните „умни машини” - робите, които Аристотел нарича „одушевен инвентар”.
Освободени от необходимостта от труд, учениците са се готвили за друго поприще
живота. В древна Атина това е философията. В своите „Диалози”, Платон споменава
за много свои съвременници, които били готови постоянно да влязат в спор, за да
търсят истината. В Рим са изповядвали философията на гърците, но учението за политиката
е тяхна рожба и е усвоявано от всеки,
който може да си го позволи. В резултат но това образование, на света са се появили западната мисъл, демокрацията
и империите.
Днес тази система
може да ни служи за образец.
Конструкторите на
изкуствения интелект, много по-добре от всички разбират какво са сътворили. Ако
с компютъра е безсмислено да се съревноваваме, то трябва да го заобиколим в
това, за което той не е способен.
Казано съвсем условно
и приблизително, училището трябва да започне да се занимава с възпитание на
чувствата, да се върне към хуманитарното знание и изкуството, за да създаде
читатели, зрители, музиканти и избиратели, които са способни да различават истината от следистината. Защото
даже и машините да се научат да пишат стихове, да рисуват картини и да пеят, те никога няма да получат от тях това
удоволствие, което бихме получили ние и без което не бихме имали с какво да
запълним безкрайно многото свободно време, с което ще разполагаме в бъдеще.
Има и друг изход:
„Ако искате вашето
дете винаги да има работа, пратете го да учи за водопроводчик. С тази работа
изкуствения интелект едва ли ще се справи и след сто години.”
Бележки:
1 ливански поет,
писател, философ и художник (1883-1931)
2 американска поетеса
(1884-1933), първата носителка на награда „Пулицър“ за поезия
3дума от древна Индия,
която означава уединено място за живеене, където мъдреците живеят в мир и
спокойствие сред природата. В наши дни, терминът се използва за обозначаване на
общности, сформирани на базата на някакво духовно търсене или учение.
4 един от най-ранните
китайски философски текстове, датиран около 1000 г. преди Христа, предназначен
за гадаене. Състои се от 64 хексаграми. През втори век преди Христа е приет и
става един от каноните на конфуцианството.
Няма коментари:
Публикуване на коментар