Н.Бердяев, Източници и смисъл на руския комунизъм, извадки от глава VІ,
т. 1, 1937
Ленин спря
хаотичния разпад на Русия по пътя на тиранията и деспотизма. Той не е теоретик на марксизма, а теоретик на революцията. Всичко, което
е писал е свързано с разработката на теорията и практиката на революцията. Той
се вълнува само от една тема, тази за завземането на властта. Затова и победи. По начина на мислене, Ленин е деспотичен империалист. През целия си живот той се бори за
възцаряване на тоталитарния мироглед, който му е нужен в борбата за власт и в който трябва
да се съсредоточи революционната енергия. Ленин изисква съзнателност и
организираност в борбата срещу всяка стихийност. Допуска използването на всички
средства за постигане на целите на революцията. Добро е всичко, което служи на
революцията, а зло – всичко, което й пречи. В края на краищата Ленин губи
престава за добро и зло, губи представа за обикновените, живи хора, допуска
лъжи и измами, насилие и жестокост, защото великата цел оправдава всички
средства. Ленин е човек на съдбата и фатален човек и в това е неговата сила.
За Ленин марксизмът е преди всичко учение за диктатурата
на пролетариата. Меншевиките смятат, че диктатурата на пролетариата е
невъзможна в една малка страна. Те искат да бъдат демократи, да се опират на
мнозинството (селяните). Ленин не е демократ. Той утвърждава принципа на болшинството,
което в неговите представи е едно избрано, елитарно малцинство. Често го
упрекват в бланкизъм (по името на Луи Огюст Бланки - 1805-1881, който отрича класовата борба. Бланкистите - представители на течение във френско революционно движение твърдят, че освобождаването от наемното робство е възможно по пътя на заговора на неголямо, интелигентно малцинство - бележка Н. Колев) т.е. в заговорничество (по съвпадение фамилията на дядо му
е Бланк).
Диктатурата произтича от светогледа на Ленин. Целта, която Ленин
преследва с необичайна последователност е създаването на силна, добре
организирана и с желязна дисциплина партия на малцинството (партия на
номенклатурата). Тя трябва да има доктрина – Светото писание, в която нищо не
трябва да се изменя и тя трябва да подготви
тотална диктатура над целия живот. В този смисъл Сталин е своеобразен
религиозен вожд, своеобразен Мойсей на диктатурата.
Организацията на партията е първообраз на тоталната диктатура. Всеки член
на партията трябва да бъде подчинен на диктатурата на центъра. Болшевишката
партия, която Ленин създава и която сам нарича „партия от нов тип” трябва да
даде модела за бъдещата организация на цяла Русия. И действително страната бе организирана
по модела на болшевишката пария. Тя не само се оказа подчинена на диктатурата
на комунистическата партия, но и на диктатурата на комунистически диктатор
както в мислите, така и в съвестта си. Ленин отрича свободата вътре в партията
и това отрицание е пренесено върху цяла Русия. Това е
философско-религиозната диктатура, диктатура върху светогледа, която готви
Ленин. В него се съчетават две противоположни традиции,
от една страна – традициите на руската ортодоксална революционна интелигенция (Светата Рус – Царство на правдата и източник на справедливост за целия
сят)
и от друга – традициите на руската власт (Вяра в
православието и самодържавието), която е
призвана да завладее целя свят, тъй като руската държава е богоизбрана държава.
Съединявайки в себе
си тези две традиции, които през ХІХ век враждуват и са в смъртна битка помежду
си, Ленин успява да създаде комунистическата държава.
Болшевизмът е третото
проявление на руското великодържавие, на руския империализъм. Първото е
Московското царство, а второто – империята на Петър І.
КАКВО ЛИ БИ НАПИСАЛ БЕРДЯЕВ, АКО ДОПУСНЕМ, ЧЕ БЕШЕ ЖИВ ДНЕС?
Няма коментари:
Публикуване на коментар