неделя, 8 март 2015 г.

Как се формира базовата компетентност в българското общество!



В края на статията си „Демокрация и невежество: за "Фейсбук", Путин и други метаморфози” Даниел Смилов (портала „Култура”, http://kultura.bg) развива вярната теза за базовата компетентност, като основа за функционирането на съвременното демократично общество, цитирам: „В този смисъл не е необходимо да имате общество от доктори на науките, за да разчитате на демокрация: необходимо е базова компетентност. А тя се осигурява със съвременните форми на масово образование, от които не бива да изключваме нито медиите, нито партиите (край на цитата).”

 

Няма да споря с автора, макар че статията изобилства от противоречиви примери, а ще използвам собствени такива. За да докажа, че в българското общество трудно се формира компетентност.
1. Каква компетентност може да създаде урок по история от български учебник, цитирам: „Хирошима след атомната бомбардировка. Хирошима през 1945 г. е един от главните политико-административни, военно-транспортни и социално-икономически центрове на Японската империя. По време на атомната бомбардировка загиват и около 2000 американци, учили в града и останали като се интегрирали към местната култура. Вследствие последиците от взрива загиват и хиляди американски военнопленници...(край на цитата).” Разбира се новите братя вероятно ще са доволни. Я колко много жертви са дали, за да сломят лошата империя?!? Защото едва ли ще се намери някой, който след време да  разкаже на бъдещите ученици,  че двете бомби (Хирошима – 22 кТ и Нагасаки – 12 кТ) затриват само в момента на взрива около 106 500 невинни японски граждани. Кажи речи три български областни града!!
2. Ще възпита ли езикова култура вербалното поведение на български политик по време на пресконференция с държавен глава на чужда държава, цитирам: „В деня, в който шефът на ФБР идва в България по покана на ДАНС, да се повдига този въпрос (за оставката на Вучков) след като няма точка в дневния ред на правителството, след като на тридневно посещение у нас е стратегически важен президент с всичките си министри - г-н Алиев… те ме занимават с ченгеджийски номера! Те ме занимават с дребнички проблеми. Да ме карат да се обяснявам (…). И точно в него ден ми се сервира това нещо. Това политически правилно ли е? Подкрепящо правителството ли е това? Изнудване ли е? Нима не съм доказал: колко директора на ФБР, на ЦРУ, на "Сикрет сървис" дойдоха и от тази маса казаха колко добре са работили с мен вече 15 години. Нима в парламента има някой по-голям разбирач за службите или какво да се направи с МВР и кой колко струва там? Нима заслужавам в днешния ден да ми правят тези номерца? Вместо да се стегнат да работят там, в най-важния ми ден, когато цялата ми концентрация е там, те ми задават гатанки...Ако разбират по-добре от мен, ако считат, че могат по-добра стабилност да излъчат в България, ако си мислят, че някой с приказки „Те го държели” ... от една година, ако са ме държели, щяха да ме съсипят. Държели ме, за… шлифера, да речем! ...(край на цитата)” Чудесна словесност, типична за някои от населените пунктове в Люлин планина! За познаване и спазване на дипломатическия протокол не ми се говори.
3. Могат ли  да формират обективно обществено мнение „безпристрастните български” телевизии (визирам ТV+ - предаването  на агент Алберт от 06.02. и новинарските емисии  на ТV On Air  от 07.02.). Та злостната путино-русофобия на водещите от двете телевизии надмина мракобесния тон на в-к „Работническо дело” от 50-те и 60-те години на миналия век в борбата му със световния империализъм.
И се питам какво ли „информирано общество” ще създадат масовото българско образование, т.нар. политически партии и безпристрастните медии, които страдат от платена "некомпетентност" и българофобия!
Известни са прякорите на един български цар (лахана – от гр. зеле, в някои случаи кисело зеле и бърдоква - маруля, зеле). Дали пък не искат да ни направят лахани/бърдокви в преносния смисъл и на двете думи! 
 

ДЕМОКРАЦИЙО-О-О-О?
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар