събота, 23 май 2015 г.

КОЙ ХЪБИРА, КОЙ ЧИПИРА, КОЙ СТРАХУВА,КОЙ .........ПАТКИ ПАСЕ*

Публикувам статия на Богдан Иванов (в-к "Дума", бр.115, 23.05.2015 г.) по повод празника на Св.Св. Кирил и Методи и на българските букви!



Всеки ден злощастните телевизионни зрители, радиослушатели, читатели са бомбардирани със словесни безумия, които много изразително показват докъде стигат неграмотността и опростачването българско.
- Европейската директива ни задължава от 2017 г. да въведем ТОЛ такса.

- България последните години има голям проблем с незаконните сечИ.
- Готов ли си да бъдеш ЕКС СМОУКЪР?
- Преди една година ПОТЪНАЛИЯТ самолет бил ВЗРИВЕН, ЗАПАЛЕН и ОТВЛЕЧЕН!
- Тези три взаимно изключващи се елемента могат само да РУИНИРАТ съдебната система.
- Русия склонна да обсъди газовия ХЪБ.
- Убичам тА, нИ мога беС теП!
- Ще възстановим не само демокрацията, но и социалната КОХЕЗИЯ.
- Адвокатката и ПИСАТЕЛ Краси Зуркова...
- ЧИПИРАНЕТО отдавна е въведено в Европейския съюз и работи добре.
- ПАЧУЪРК от Унгария показват в Габрово.
- ПЕНКА, разкажи сега за видяното.
- Гроздовото семе влезе в АНТИЕЙДЖИНГ козметиката.
- Южна Америка изпитва сериозно затруднение в борбата с ХУЛИГАНИЗМА.
- Германският пилот Андреас Лубиц е имал СУИЦИДНО поведение, но лекарите...
- На изложбата ще бъдат представени културни ценности, открити в земите на могъщото ОдриНско царство.
И така нанататъка по този казус, както биха се изразили титаните на мисълта - горди съчинители и разпространители на горните словесни безумия. С тях и още хиляди подобни те всеки ден бомбардират злощастния зрител, слушател и читател, зашеметяват го със своята неграмотност, опростачват го и раняват зле българския език. Както казва езиковедът проф. д-р Стефан Брезински, "...и това правят най-вече политици и държавници, които немарят за езика си, още академик Александър Теодоров-Балан го е видял: "Слухът им не трепти за хубост на реч!"
Често пъти преводач да вземе човек, и той не би могъл да преведе тяхната непонятна, високопарна, парвенюшка реч, натъпкана с чуждици, за да покажат колко са учени и как Европата говори през устите им. Говори уж, говори, но какво казва? Как да го разберем?
Нека поне опитаме. ТОЛ такса - в две думи - две грешки! Първата, че е употребена чуждица (тол ще рече такса, данък - от гр. през лат. в англ.). Втората, че се получава повторение: данък данък. Какво пречи да се каже ясно: "...да въведем шосейна (пътна, магистрална) такса"?
Незаконните сечИ. За тях непрестанно говори една министърка, гледа умно в телевизионните камери и от погледа й струи желязна решителност час по-скоро да тури ред в тоя хаос, да изтреби наглите бракониери до крак и да спаси горското богатство на България веднъж завинаги!
Особеност на думата сеч е, че има само единствено число (singularia tantum). Като нея са: пипер, сол, захар, водород, азот, омраза, мистър...За разлика от думите очила, клещи, гащи, финанси, ресурси, хора, трици, които пък съществуват само в множествено число (pluralia tantum). Към тях допреди няколко години се числеше и думата дебати, но употребена последното десетилетие от неграмотници милиони пъти неправилно - дебат!, тя най-после принуди дори езиковедите да узаконят упоритото й неправилно произнасяне и сега в "Официален правописен речник на българския език", издаден от Института на БАН за български език "Проф. Любомир Андрейчин", София, 2012 г., се посочва като правилна форма дебат; дебати (два и т.н.) дебата!?
Както се казва, неправилното стана правилно и днес отвсякъде чувате: инициирахме дебат, ще стопираме дебат, финализирахме дебат. Въпреки че езикът чрез посочените тук форми само в единствено или само в множествено число показва различност, еднаквост и... многообразие.
ЕКС СМОУКЪР. В превод от англ. - бивш пушач. Е, изречете го на български, та всеки да знае за какво става дума.
Преди една година ПОТЪНАЛИЯТ самолет бил ВЗРИВЕН, ЗАПАЛЕН и ОТВЛЕЧЕН. Ако се прави класация на най-големите езикови, но и логически идиотщини, тази с все сили ще се бори за първото място: хем потънал, хем взривен, хем запален, хем отвлечен! Ха сега, де! И това го казват уж образовани хора, застанали пред камерите на телевизии, които се ползват с авторитет и биват гледани от много зрители. Бедата е, че там няма на щат ни коректори, ни стилисти, и такива текстове, тръгнали веднъж, никой вече не може да ги спре. За да стигнат през устите на говорители и на водещи до клетия зрител и да го смаят и доведат до потрес!
Следва "...могат да РУИНИРАТ съдебната система". Ослушате ли се, много бързо ще чуете още: санират, редуцират, минимализират, финализират, сезират, индикират, входират, стопират, комуникират, лобират, инициират, ситуират, одитират, коалират, реновират, ротират, инкорпорират, и още десетки, стотици подобни. За да се стигне до "шедьовъра" - таванизират!
Или събрани на едно място - чуждопоклонство, словоблудство, простащина. При това всяка от внасяните с такова раболепие думи има своето съответствие на български. Но явно българската реч вече силно дразни някои бързо поевропейчили се последните десетина години български властници и бюрократи, та те като Вазовия герой от комедията "Вестникар ли?" хващат погнусени с дилафа българската дума, за да я изхвърлят през прозореца и на нейно място да пляснат чуждата - елате ни вижте!
Газовият ХЪБ. Тази чуждица пукна като фойерверк на езиковия небосклон. Изстреля я лично министър-председателят Бойко Борисов - тържествено и внушително. Идва от английски и ще рече пресечна точка, средище, център. Очовечим ли изречението, то ще изглежда така: "Русия склонна да обсъди газов център (разпределител, централна станция)". Е, сега вече и баба Пена от село Подгумер ще разбере дръзките и светли помисли на нашите държавници и ще ги благослови.
Любопитно е с каква верноподаническа страст всичко живо по чиновническата стълба надолу захапа произнасяното с патос от премиера чуждоземно чудо и как надлъж и нашир по цялата територия на държавата започна хъбиране до... паниране!
Да не забравим "Убичам тА, нИ мога беС теП".
И понеже става дума за любов, не върви да прескочим вица за Иванчо:
- Кой ги гушка тия страхотни мадами, бе тате?
- Отличниците, Иванчо! Отличниците!
Вижда се, че в нашия случай не иде реч нито за отличници, нито за посредственици, а за чисти двойкаджии. Тъжното е, че двойкаджиите по български език никнат като гъби след дъжд в милата ни татковина и хич не ги е срам да обясняват: "Убичат тА!" Или да обявяват в интернет: "Давам Ороци по български".
Те ще дават Ороци, и то по български!?
И още:
- "...нашите дИца..."
- "...трЕбва да укрепим коалицията..."
- "...можем да пишемЕ, а знаемЕ ли..."
- "...голям средиземноморски циклон ще определя времето следващите три дни. Друг ТАКЪВ идва веднага след него..."
- ...и тогава НЕГОВИЯ брат поел нещата в свои ръце..."
- "Дали да си подам оставката абсолютно ми е РЕЛЕВАНТНО".
Социална КОХЕЗИЯ (от лат. през нем. и фр.) - обединеност, сцепление, взаимност, единство, съгласуваност, привличане, заедност. Да се пита човек коя възможност да избере, коя българска дума да употреби, вместо да издърдори чуждата и после да мига изумен, а може би възхитен, как тя започва да се повтаря папагалски навред.
Адвокатката и ПИСАТЕЛ Краси Зуркова... И втори пример: "Българката Лидия Динкова е ЖУРНАЛИСТ и бивша ученичка на Дейвид Менашен".
Тук е редно да се напише "Адвокатката и писателката Краси Зуркова...", но последните десетина години у нас има залитане по мъжки род при професии и титли, като се приема, че то е някаква форма на еманципация: депутатът Корнелия Нинова, журналистът Ани Цолова, министърът Лиляна Павлова, кметът Йорданка Фандъкова... Явлението се нарича "омъжествяване" и цели изравняване на женския род с мъжкия или направо заменяне на женски род с мъжки, понеже той от векове е смятан за по-авторитетен, по-значим, по-перспективен. Докато женският е приеман за по-слаб и по-второстепенен. В цялата работа, разбира се, има комплекс, социален и психологически проблем. Правописните речници, както и специалистите по книжовен български език, препоръчват при титли и професии женският род да се запазва, да не се водят ненужно спорове по въпроса, да не се дразни слухът с омъжествените директор, председател, колега, кмет, министър, журналист, гражданин, когато става реч за жени. За да не се повтори случаят "дебат", от което езикът ни не спечели.
При това женският род има особено благозвучие и чар.
Добре, Корнелия, Ани, Лиляна, Йорданка са женски имена и всеки може да се ориентира правилно в... грешното, но следва: "Президентът на Чили Мишел Бачелет обяви извънредно положение във втория по големина град на страната Валпарайсо. ТОЙ изпрати там военни части". Само че "ТОЙ" е... "тя", защото Чили има жена за президент, т.е. президентка. Ако бе обявено: "Президентката на Чили Мишел Бачелет...", щеше да се избегне конфузът "ТОЙ", нали? Тук вижте друго изречение със същата грешка, че и още една: "Френският министър на здравеопазването Марисол Турен обвини Великобритания, че изнасят пиянските си навици в Европа и по този начин алкохолизират Стария континент, пише "Дейли мейл". По думите й британците..." Чак сега се разбира, че става дума за жена, т.е. министърка. А втората грешка: "...Великобритания изнасят..." Как  изнасят"? Тя, Великобритания, изнася - трябва да се съгласува.
Изводът - използвайте без колебание при професии и титли женски род - изискват го правилата на българския книжовен език!
Да не забравя: "Благодаря ти. Това беше колегата Ани Балджиян". Отново недомислица - "колегата Ани". Сякаш някой е внушил на телевизионните журналисти - иначе образовани, интелигентни хора, че "колега" е по-авторитетно и по-внушително, и те...Но и втора грешка - "това беше". Защо "беше", нали тя е тук, пред зрителите, жива и здрава и няма никакви намерения да тръгва за Отвъдното? Налице са много възможности да се каже по-умно и по-грамотно: "Репортажът (не включването!) е на колежката Ани Балджиян", или "От мястото на събитието предаде колежката Ани Балджиян", или "Колежката Ани Балджиян разказа за необикновеното събитие", или... "...културни ценности, открити в земите на могъщото ОдриНско царство" - това е част от информацията за българската изложба "Епопея на тракийските царе" в световноизвестния музей "Лувър" в Париж. Тук и редакторът, който преглежда текста, преди да бъде занесен в студиото, и телевизионният журналист, който го чете в ефир, показват не толкова езикова неграмотност, колкото непознаване на историята. Защото не ОдриНско, а Одриско царство съществува по нашите земи и отвъд тях от 460 г.пр.н.е. до 46 г. след Хр., когато е присъединено към Римската империя. То представлява държавен съюз на тракийски племена, създаден под егидата на одрисите. Пръв негов могъщ владетел е Терес т, чиято изумителна маска, изработена от 23,5-каратово злато и с тегло 672 г, бе открита от големия наш археолог проф. Георги Китов преди няколко години при разкопки в Долината на тракийските царе. Следват Спарадок, Ситалк, Севт, Амадок. Постига пълен разцвет и своеобразен връх в политическото си развитие при Котис т. Тъй че четете повече история, преди да четете новини по телевизията и те да стигат до ушите на хиляди и даже милиони българи.
ЧИПИРАНЕ, ПАЧУЪРК, АНТИЕЙДЖИНГ, СУИЦИДНО поведение са от един дол дренки - чуждици. Идват от английски, като всяка има своето българско съответствие и не е нужно свръхчовешко усилие, за да бъде намерено то и употребено, а не безотговорно да се цапа езикът ни с още една чуждица.
Де да беше една, а то пишман политици, новоизлюпени ентелигенти, партийни оракули, подражатели и имиджмейкъри  мили боже!), де що видят микрофон, започват истинска канонада: митологеми, императив, драфт, стрийт парад, поливалентен, хепънинг, каузален, куиз шоу, мониторингиране, постулиране, флаери, индулгирам, ресоциализирам, хулиганизирам...
"ПЕНКА, разкажи сега за видяното." Звателният падеж (casus vocativus, от лат.) определя лицето, на което се говори. Също и предмета.
При съществителни от мъжки род е с окончание -Е, но и -О: побратиме, докторе, човече, юначе, войводо, или с -Ю - учителю, приятелю, водителю. За имена: Стояне, Василе, Божидаре, Петре. За съществителни от женски род - окончания -О и -ИЦА, -ИЦЕ: мамо, жено, лельо, гълъбице, вълшебнице, кумице. За имена: Радке, Пенке, Станке. 
Изречението: "Пенка, разкажи сега за видяното", следва да бъде: "Пенке, разкажи сега..." Налаганото напоследък все по-често Радка, или Пенка, или Станка при обръщения звучи маниерно, претенциозно и говори за умишлено избягване на широко употребяваните особено при разговор форми. Езиковата практика показва убедително: и днес звателният падеж е жив в езика ни и който бърза да го отпише - греши.
Последен писък на езиковата неграмотност, ще се съгласите, станаха историите около шлифера на Бойко Борисов: "Кой държи Бойко Борисов за шлифера и кой го СТРАХУВА?" и "Защо премиерът е СТРАХУВАН, включително и от компромати?"
Тези две творения, още повече изречени от две млади и с високо самочувствие телевизионни журналистки, подсещат за оня бисер от миналото лято - "ВАКАНЦУВАНЕ". "Ваканцуването" и "страхуването" изскочиха като побеснели оси от екраните на телевизорите и ха иди ги гони!
Все пак редно е да се признае, че на "ваканцуването" се смяха, подиграха го и грамотни, и неграмотни. Докато "страхуването" се приема съвсем сериозно като новосъчинена дума и никой няма намерение да го осмива. Което твърде изразително показва докъде сме се докарали!
Който чрез това писание открие някои свои грешки, нека не се сърди на автора, а да направи малък експеримент: да вземе писалка и лист и да застане пред телевизора, пред радиото или да отвори вестник. Сам ще се учуди колко бързо ще напълни цял лист, че и тетрадка дори с примери на неграмотност. И как на все повече българи - някои уж много образовани, а други по-малко - "слухът им не трепти за хубост на реч"...
*- Чудя се кой изпростява в България? Народът или политиците?


сряда, 20 май 2015 г.

Как реагираме при реални кризи, един практически пример....

Преди години към Министерството на здравеопазването имаше Национален медицински координационен център за управление на здравната система при кризи. Построиха му сграда в двора на ВМА. Центърът беше закрит по време на първото правителство на г-н Борисов, а сградата се използва за други нужди. Не твърдя, че за времето на съществуването си Центърът е свършил кой знае каква работа. Но една  добре свършената  работа на колегите бе хронометрирането на действията при взривовете на бойни припаси в склад на Министерството на отбраната в с. Челопечене на 03.07.2008 г. (фигура 1).


Хронометриране на действията на органите за управление при кризи
На фигура 2 съм  представил собствената ми оценка на времето за изпълнение на отделните действия от органите за управление на кризи в конкретната ситуация. Най-общо казано - не е висока.А някой действия ми се видят и безсмислени - например активирането на ВМОБР на ВМА.
Оценка на времето за изпълнение на отделните действия от органите за управление при кризи
Нямах намерение да качвам тези неща, но вчера чух едни бодряшки изказвания за учението "Защита 2015". Де да знам - може пък и аз да греша?

вторник, 19 май 2015 г.

СПОМЕНИ ЗА ЕДНО УЧЕНИЕ ЗА ЗАЩИТА ПРИ БЕДСТВИЯ.....



От медиите научих, че днес (19.05.2015 г.), под ръководството на г-жа Румяна Бъчварова започва двудневно мащабно национално учение "Защита 2015". Pan.bg е единствената агенция, която дава сравнително подробни данни за темата и други подробности от учението. За какво иде реч. Според сценария на входа на железопътен тунел „Гълъбец”, откъм с. Долно Камарци, става тежка железопътна катастрофа. Железопътният състав дерайлира на входа на тунела, като част от него включително локомотивът навлиза в тунела, а вагони и цистерни с опасни химикали дерайлират отвън. В тунела избухва пожар, има теч на опасно химически вещества от цистерните, химическо заразяване на близките населени места, екологична катастрофа в района, десетки загуби сред населението. Толкова по сценария.
Илюстрацията е от публикацията за учението на CROSS.BG

Сериозен е и съставът на участващите:


  • Национален щаб с междуведомствени експертна и информационна групи; ведомствените щабове за защита при бедствия на различните министерства и ведомства;
  • Областният щаб за изпълнение на плана за защита при бедствия на Софийска област;
  • Общински щабове за изпълнение на плана за защита при бедствия на общините в района на планираното учение;
  • Сили от Единната спасителна система;
  • Експерти по реагиране при бедствия и за ликвидиране последствията от химическо заразяване от Министерството на отбраната.


Това съобщение ме върна със седем години назад във времето. Спомних си за обявеното като мащабно учение на Министерството на здравеопазването „Струма 2008”. Неговата цел на също бе „мащабно” формулирана, цитирам: „съществен етап от подготовката на медицинските и спасителни сили и средства, органите за управление от участващите министерства, ведомства и НПО,  областните и общински администрации от района на югозападна България за реагиране при ликвидиране на последствията от терористични актове (бедствия) по транспортната инфраструктура  в район, трудно достъпен за масово използване на  медицински сили за провеждане на спасителни и неотложни медицински дейности”.  Не бяха малко и участниците (таблица 1)
Таблица 1
Състав на обучаемите в учението “Струма 2008”
Обучаеми
Място за работа
Оперативни групи
Министерството на здравеопазването
Работните места в сградата на НМКЦ
Национален медицински координационен център
Работните места в сградата на НМКЦ
РЦЗ, Благоевград
В сградата на центъра
ЦСМП, Благоевград
В сградата на центъра
ЦСМП, Симитли
В сградата на центъра
ЦСМП, Кресна
В сградата на центъра
МБАЛ, Благоевград
В сградата на болницата
Министерството на вътрешните работи
Залите за работа на “Съветите за сигурност и управление при кризи” в постоянните им местостоянки.
Министерството на държавната политика при бедствия и аварии
Министерството на околната среда и водите
Министерството на транспорта
Министерството на регионалното развитие и благоустройството
ВМА, Военномедицински отряд за бързо реагиране
В сградата на ВМА
БЧК, областната организация в Благоевград
В сградата на областната организация
Областна управа, гр.София
 Залите за работа на “Съветите за сигурност и управление при кризи” в постоянните им местостоянки.
Областна управа, София област
Областна управа, Благоевград
Областна управа, Кюстендил
Областна управа, Перник
Общинска администрация, София
Общинска администрация, Благоевград
Общинска администрация, Перник
Общинска администрация, Кюстендил
Участници в практическите действия
Патрули на пътна полиция Благоевград
Обходният път около втория тунел на Кресненското дефиле с изключение на вертолета, който е базиран летище София
Екипи за спешна помощ от ЦСМП Благоевград,  Кресна и Симитли
Екипи на Гражданска защита Благоевград
Екипи на БЧК, Благоевград
Модул от ВМОБР за оказване на първична медицинска помощ от сестринско-лекарски екипи
Вертолет на Банка “ДСК” (вместимост 1 пострадал)

Имах намерение с докторанта Александър Димитров (ВМА) да посетя учението. С конкретна задача – провеждане на научно изследване по темата на дисертацията на д-р Димитров. Разработихме и план за това. Но „човек предполага, а Господ разполага”. На 09.05.2008 г. бях посетен от г-н „Инсулт”. Както и да е. Остана отчета на д-р Димитров за проведената научноизследователска дейност. Ще спестя подробности от представения в Катедра „Логистика” материал през късната есен на 2008 година, когато успях да се върна с Божията помощ на работа. Ще разкажа за установените слабости от учението, така както са описани в отчета и публикувани като приложение в защитения през 2010 г. дисертационен труд. Много са поучителни, особено ако се прочетат от експертите в Министерството на отбраната:
По планиране на учението


  • Така наречената обща цел на учението е прекалено амбициозна. Тя е подходяща за провеждане на общодържавно учение;
  • Не е реално при такава обща цел ръководството на учението да се осъществява от министъра на здравеопазването, който няма командни правомощия по отношение на останалите министри и участниците от областните и кметски администрации;
  •  Т.нар. учебни цели на учението по същество са задачи за отработване от обучаемите. Техния брой е твърде голям за заделеното фактическо време – 11 астрономически часа;
  • Учението е обявено за медицинско, но една част от ситуациите и действията в техен отговор не предполагат участие на медицински екипи;
  • Създадените кризисни сценарии не са адекватни на планираните за активиране 16 оперативни групи за управление от изпълнителната власт, областната и общинска администрация;
  • Медицинските последствия по замисъла на учението не изискват активиране на управленските структури на Министерството на здравеопазването;
  • Замисълът за активиране на  модул от ВМОБР за ликвидиране на последствията от  симулиран терористичен акт във втория тунел на първокласен път София-Кулата в района на Кресненското дефиле е нереалистичен. Необходимото време за оповестяване, извършване на марш до района на взрива (120 км.) и привеждане на модула в работно положение е 180 минути, което означава че най-вероятно в тунела вече няма да има оцелели пътници. Погрешният замисъл се доказва и от практиката. Така например при удар на ТИР и автобус в тунел „Ечемишка” на автомагистрала „Хемус” на 03.04.2008 г. със 17 пострадали, основните медицински участници в оперативното управление и ликвидирането на последствията от събитието са ЦСМП в Ботевград и София и лечебните заведения МБАЛ – Ботевград (приети 4-ма пострадали и 3-ма освободени за домашно лечение), МБАЛСМ – „Н. Ив. Пирогов” (приети 3-ма пострадали), УМБАЛ „Св. Анна” (приети 4-ма пострадали);
  • При създадения сценарии не е нужно да се активира вертолет, тъй като евакуацията в рамките на т.нар. “златен час” може да се осъществи и с автомобилни линейки.


По дейността на центровете за управление на кризи.
Наблюдавана бе дейността на разположените в сградата на Националния медицински координационен център оперативни групи от Министерството на здравеопазването и центъра. Установи се, че липсва предварително установен модел за работа в центъра за управление на кризи и между него и РЦЗ в засегнатите райони. Не се очерта ясно взаимодействието с останалите институции.
По реалните действия в района на втория тунел на Кресна.
Разработване на предварителен графикът за последователно въвеждане на участниците в спасителните дейности и екипите за медицинска помощ е неправилно. Това не позволява да се оцени реално времето за явяване в зоната на удара, което е от решаващо значение за спасяване на живота на пострадалите. Независимо от това се извърши хронометриране на дейностите на отделните екипи и се оцени тяхната готовност за ликвидиране на последствията от взрива (таблица 2).
Таблица 2
Резултати от хронометриране и оценка на практическите действия на екипите, ликвидиращи последствията от взрива във втория тунел на първокласен път София-Кулата в района на Кресненското дефиле
Наименование на екипите
Предназначение
Време за явяване в зоната на удара в минути
Установени слабости
Патрули на “Пътна полиция”
Първична медицинска помощ – първа помощ
8-10
Полицаите не са обучени в техниките на първа помощ и/ или нямат необходимата съвременна екипировка.
Екипи на ЦСМП от Кресна и Симитли
Първична медицинска помощ – помощ от лекарски екип
15-20
Могат да оказват само първа помощ, тъй като линейките не са оборудвани. Не мога да развърнат полеви пост за лекарска помощ и сортировка
Екипи на “Гражданска защита” Благоевград
Първична медицинска помощ – първа помощ
30-40 
Не са достатъчно обучени в техниките на първа помощ и/ или нямат необходимата съвременна екипировка.
Екипи на БЧК за  спасяване, за първа помощ и за психологическа поддръжка
Първична медицинска помощ – първа помощ
90
Добре оборудвани, но психологичната подкрепа във фазата на спасяване не е необходима
ВМОБР
Първична медицинска помощ – помощ от лекарски екипи
300
Не необходим, тъй като евакуацията в незасегнатите лечебни заведения на Благоевград е завършила
Медицински вертолет на Банка “ДСК” базиран на летище София
Евакуация от мястото на поражение до лечебно заведение за вторична медицинска помощ
30
Няма отношение към първичната медицинска помощ в зоната на удара. Не оказва и съществено влияние върху евакуационния процес, тъй като тежко ранените вече са евакуирани с автомобилни линейки.

Данните в таблицата позволяват да се направят следните обобщения:
  • Патрулите на “Пътна полиция” се явяват първи в зоната на удара, но не могат да окажат първа помощ поради липса на екипировка и/ или подготовка на полицаите;
  • Екипите на “Спешна медицинска помощ” от Кресна и Симитли, независимо, че имат в състава си лекари, не са в състояние да оказват лекарска помощ в разширен обем поради липса на оборудване;
  • Явяването  на екипите на БЧК за  спасяване, първа помощ и психологическа поддръжка в зоната на удара след 90 минути е безпредметно, доколкото евакуацията на пациентите се очаква да бъде завършена. В този аспект използването на тези екипи при терористични актове може да бъде поставено под въпрос. Освен това психологичната подкрепа не е необходима във фазата на спасяване;
  • Използването на ВМОБР за развръщане на полево лечебно заведение при терористични актове в райони, отдалечени от ВМА е неудачно поради изключително късните срокове за явяване;
  • Активиране на санитарни вертолети във фазата на спасяване не е целесъобразно, когато летищата за базиране са на голямо разстояние от зоната на удара. 


         Изводи:
1. Учението не постигна заложените при разработката му амбициозни цели. Показният характер на действията и в двата етапа могат да създадат необосновано чувство в държавното ръководство, че страната разполага с добре организирана и сглобена система за медицинско реагиране при кризи;
2.  Потвърди се необходимостта от формираната в работната хипотеза на дисертационния труд зависимост от устойчива система за оперативно управление в хода на кризата, включваща органи, пунктове и процедури за управление. Щабната част на учението разкри слабости в структурирането на органите за управление, дублиране на функции и  липса на механизми за координация;
3.    Структурата на персонала в екипите на МВР и ГЗ по подготовка и комплектуване със съвременни материални средства за оказване на първа помощ в зоната на удара не отговаря на изискванията.
НАДЯВАМ СЕ ОТЧЕТЪТ ЗА „ЗАЩИТА 2015” ДА БЪДЕ РЕАЛИСТИЧЕН. ЗА КОЕТО ИМА „ОБОСНОВАНИ” СЪМНЕНИЯ.
ИНАЧЕ „ПОКАЗУХИТЕ”* НА ЕДИН БИВШ ГЕНЕРАЛ ОТ „ГРАЖДАНСКА ЗАЩИТА” И ЕШМЕДЕМЕТАТА**, КОИТО ОРГАНИЗИРАШЕ ЗА ГОСТИТЕ И НАЧАЛНИЦИТЕ СЛЕД ТОВА СА МИ ДОБРЕ ПОЗНАТИ!
* - показуха (от руски, разг. неодобр.) –  действия, които разчитат на външния ефект и имат за цел да създадат благоприятно впечатление за извършнащите ги, да предсавят нещата, каквито те не са.
** - ешмедеме – (остар.) - гощавка, пир, веселба

неделя, 17 май 2015 г.

ПРОБЛЕМИ НА ПЪРВИЧНАТА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ ПРИ БЕДСТВИЯ*



*Материалът е писан през януари 2011 г. в съавторство с Александър Димитров, д-р и Кольо Спасов, д-р - и двамата от ВМА за участие в конференция на Академията на МВР - факултета "Пожарна безопасност и защита на населението". Публикуван е в изданието на конференцията. През изминалите 4 години не си спомням някой да ни е потърсили и попитал нещо по темата.
Бедствията са природни, антропогенни или смесени явления, които по правило възникват неочаквано. Те могат да предизвикат катастрофални събития, свързани със:

  • сериозни материални щети;
  • значителен брой пострадало население;
  • дезинтеграция на социалните системи в зоната на удара. Те са в комбинация помежду си, като всяко едно от тях има конкретна степен на изразеност. От гледна точка на случването, на бедствията може да се гледа като на загуба в геологичната или технологичната лотария на човечеството. Катастрофичните им проявления и ликвидирането на последствията от тях, както показва международната практика, в т.ч. от земетресенията в Хаити и Чили през 2010 г., е въпрос на целенасочена политика в предкризисния период5,11,17,23
        При определяне на политиката, във всеки един конкретен случай, е необходимо да се подчертае, че бедствията, независимо от причината, която ги е предизвикала поставят изисквания свързани с:
  • преодоляване на неадекватността между медицинските ресурси (структурирани да действат в обичайни условия) и потребностите на населението, с цел осигуряване на максимална ефективност на достъпните средства и спасяване на възможно най-голям брой пострадали
  •  необходимост от ефективно и централизирано ръководство за координиране на обществените и лични усилия, бързи действия  и многостранен отговор, включващ различни видове помощ;
  • реализиране на  медицинските дейности в изключително сложна среда, предизвикана от катастрофалното събитие, вторично възникнали замърсявания на околната среда, опасност от епидемии и необичайните ситуации, при които лична етика на медицинските и други спасителни екипи трябва да отговори адекватно на етичните изисквания, предявявани от обществото в условията на емоционално нажежената обстановка11,17,23.

От гледна точка на разполагането на бедствията във времето и пространството, независимо от увреждащия фактор, се регистрират три последователни фази на протичане – изолация,  спасяване и възстановяване и три зони – на удара, на филтрацията и на общественото подпомагане. Фазата на изолация е най-типична при кризи, предизвикани от увреждащ фактор с висок интензитет. Продължителността й като цяло не надхвърля едно денонощие. В някои случаи може да бъде изключително кратка (в рамките на по-малко от 1 час), но да има фатални последици за засегнатите4. Фазата на спасяване има максимална продължителност не повече от 4-5 денонощия. В района на извънредната ситуация започват да се съсредоточават необходимите медицински ресурси. В края на фазата те практически надхвърлят потребностите. Фазата на възстановяване има трудно определима продължителност, а потребността от медицински ресурси спада до равнището на тези преди събитието. Зоните на бедствието отразяват както района на поражения, така и районите на разполагането на медицинските ресурси спрямо него. Зоната на удара е мястото, непосредствено в центъра на бедствието, където се намират пострадалите в резултат от увреждащия фактор и където има силно изразен недостиг от медицински ресурси. Зоната на филтрация е разположена в близост до зоната на удара. Като правило първоначалните сили и средствата за аварийно-спасителни и медицински дейности произхождат от тази зона, даже и в случаите, когато не е извършено формално оповестяване. Зоната на обществена помощ се намира след тази на филтрация, на голямо разстояние от зоната на удара, а при определени условия може да бъде и на територията на съседни или други държави. Включването на аварийно-спасителни екипи от тази зона се забавя, тъй като те обикновено се оповестяват изборно, в зависимост от реалните потребности. 11,23.
Медицинската помощ при бедствия зависи от фазата и зоната, в която се оказва и се подразделя на първична, вторична и третична 11,24. В доклада се изследват проблемите на първичната медицинска помощ. Тя включва мероприятия за стабилизиране на основни жизнени функции и подготовка за евакуация към болнично заведение, оказва се основно във фазата на изолация и по-рядко във фазата на спасяване и е ситуирана в зоната на удара. От нейната ефективност зависят последващите видове медицинска помощ, както намаляване на смъртността и на физическата и психична инвалидизация сред пострадалото население4,5,11,23.
Международният и собствен опит показват, че ресурсите, които могат да участват в оказването на първична медицинска помощ във фазата на изолация и в зоната на удара при бедствия са с най-различен произход. На тази основа е извършена оценка на:

  • потенциалните участници в оказването на помощ във фазата на изолация и зоната на удар;
  • вероятността за използването отделните потенциални участници при земетресения и терористични актове, на основа на критериите -  много вероятно, вероятно и малко вероятно;
  • структура на  потенциалните участници по професионална принадлежност – медицински и немедицински специалисти. Резултатите са представени в таблица 1. 
   От таблицата е видно, че по своята принадлежност, предназначение и произтичащите от това обичайни задължения те не се вместват в представите ни за изключителното значение на медицинския персонал във всички фази на бедствието. Във фазата на изолация и зоната на удара преобладаващо значение имат лицата с немедицинско образование – 75% от потенциалните участници.  Основната част от тях са държавни служители от МВР от всички категории – 55,5%. Останалите 44,4 % са за сметка военнослужещи, случайни граждани, доброволци на Българския Червен кръст  и водачи на моторни превозни средства. В англоезичната литература те се означават с понятието "first responder5,19. На български то може да се преведе като "първият, отзовал/озовал се за помощ при бедствия".

Таблица 1
Ресурси за оказване на първична медицинска помощ във фазата на изолация в зоната на удара
Наименование на ресурсите
Вероятност за използване при
По професионална принадлежност
Земетресения
Терористични актове
Полицаи (лътна полиция, охранителна полиция) от всички категории
Вероятно
Много вероятно

Жандармеристи от всички категории
Пожарникари от всички категории
Други служители на МВР от всички категории
Много вероятно
Членове на групите за "аварийно-спасителни дейности" на “Гражданска защита”
Много вероятно
Доброволци на Българския Червен кръст
Вероятно
Малко вероятно
Случайни граждани
Вероятно
Малко вероятно
Водачи на МПС, случайни
Малко вероятно
Вероятно
Лекари от ведомствени медицински служби, в това число МО и МВР
Много вероятно
Медицински сестри от ведомствени медицински служби, в това число МО и МВР
Много вероятно
Фелдшери от ведомствени медицински служби, в това число МО и МВР
Много вероятно
Военнослужещи
Много вероятно
Малко вероятно
Лекари от службите за спешна помощ
Много вероятно
Много вероятно
Фелдшери от службите за спешна помощ
Медицински сестри от службите за спешна помощ
Лекари от обща практика - случайни
Вероятно
Малко вероятно
Лекари специалисти - случайни
Фелдшери - случайни
Медицински сестри - случайни
Разпределение на възможните участници по професионална принадлежност, всичко, бр.


12
От тях:

Немедицински
9
Медицински
3

Подходът при анализиране на потенциалните участници в първичната медицинска помощ не претендира за абсолютна изчерпателност и прецизност, но данните от него показват значението на немедицинските специалисти. Този факт се потвърждава и от проучване на спешната медицинска помощ в САЩ. Делът на полицейските и противопожарните служби (независимо дали медицинските дейности са разделени или не от основната) в общата система на Спешни служби е 43,5%16,19. От методическа гледна точка подобен подход позволява да се определят на национално, областно и общинско ниво целевите групи от "първите отзовали се за помощ" във фазата на бедствието и зоната на удара, които да бъдат обект на целенасочена политика – нормативна, образователна, тренировъчна, материално-техническа.
Изхождайки от получените резултати са анализирани нормативните предпоставки за реализиране на горната теза. За целта са изследвани законите за МВР; движение по пътищата; здравето; защита при бедствия и Българския Червен кръст6,7,8,9,10. В Закона за МВР, защитата при бедствия е дефинирана като основна задача (чл. 6, т.т. 5,7). Текстовете, които касаят пожаробезопасната, пожарогасителната и спасителната дейност и тази по гражданска защита са конкретни (например чл. 167 а, т. 6,7,167 б, т. 12)10. Такива обаче липсват за останалите структури на министерството. Законът за движение по пътищата урежда задълженията в областта на първата помощ и евакуацията до болнично заведение на водачите на моторни превозни средства, участници в пътнотранспортно произшествие или случайно преминаващи (чл. 123, ал. 1, т.2, буква “в” и чл. 124, т. 1)7. Липсват текстове, които касаят органите на пътна полиция. Текстът, който касае водачите на превозни средства - “да окаже помощ на пострадалите, ако това не представлява опасност за него” отваря твърде широка врата за отказ от отказване на помощ, поради това, че категорията опасност не е дефинирана. Иначе казано въпросът за оказване на първа помощ или отказ е оставен на субективната преценка на водача. Текстовете в Закона за здравето носят най-общ характер (чл. 114,115 и 116)9 и по същество нямат практическа стойност. Законът за защита при бедствия8 не диференцира видовете медицинска помощ при бедствия. В чл. 19 се урежда оказването на медицинска помощ при спешни състояния (липсва дефиниция за спешност, а практиката показва, че помощ трябва да получат всички пострадали, друг е въпросът – в каква последователност в зависимост от уврежданията – бел. авт.). В член 20, ал. 1, т. 4 изпълнението на предходната задача се обвързва само и единствено с центровете за спешна медицинска помощ и други лечебни и здравни заведения. По същество се изключват значителна част от участниците, които могат да се отзоват първи за оказване на медицинска помощ във фазата на изолация в зоната на удар. Законът за Българския Червен кръст6 определя функциите на организацията по подготовка на населението, водачи на моторни превозни средства и доброволци. Извършеното проучване показва, че нормативната уредба в областта на видовете медицинска помощ при бедствия, особено по отношение на първичната, не е достатъчно прецизна. Липсва пълна хармонизация между отделните закони.
От гледна точка  на установените потенциални участници в оказването на първична медицинска помощ във фазата на изолация и зоната на удара е извършен анализ на системата за подготовка на първите, явили се за помощ при бедствия. Изследвани са учебните планове за магистърски и бакалавърски програми на факултетите на Академията на МВР, програмите за военномедицинска подготовка в Българската армия и за подготовка на различни категории обучаеми от БЧК12,21,22. В Интернет са проучени за количеството и съдържанието на оферти на фирми за обучение за оказване на първа помощ. От множеството предложения е подбрана офертата на фирма “БИЛЕЙ АНКОРД”, включваща широк спектър от курсове с различна насоченост13.
В учебния план на бакалавърската програма “Противодействие на престъпността и опазване на обществения ред” на Факултет “Полиция” е включена задължителна учебна дисциплина “Долекарска помощ”. Във Факултет "Пожарна безопасност и защита на населението" съществува задължителна учебна дисциплина “Първа помощ”22. Не са изследвани плановете за обучение на останалия състав от МВР, с изключение на тези, които се организират от БЧК. Има и частични наблюдения върху върху способностите на служители от категория Е и Д от патрулите на "Пътна полиция" – гр. Благоевград, да оказват първа помощ. Те са базирани на изследователски план по време на учението на Министерството на здравеопазването “Струма 2008”5. 
Проучването на учебните планове и програми на Академията на МВР позволява да се направят следните изводи:

  •  практическото обучение  по програма “Долекарска помощ“  от 10 учебни часа, при 20 учебни часа теория (съотношение 1:2), е недостатъчно. Налице е еклектизъм в тематиката на отделните модули, тъй като мероприятията за първа помощ са подчинени на етиологичен (причинен принцип) и се изучават  в различни модули.
  • и в двата факултета не са фиксирани детайлно практическите умения, които студентите трябва реално да притежават след успешно завършване на обучението по съответната учебната програма;
  •  в програма “Първа помощ“ времето за практическо обучение може да е достатъчно  - 45 учебни часа, като и тук да е налице неправилно съотношение на теория към практика 1:1. От гледна точка на спецификата в дейността на служителите в структурите за пожарна безопасност и защита на населението  част от учебните модули могат да се оценят като излишни - “Оказване на първа помощ в екип“ и “Първа помощ на пътя“. Съмнителна е практическата полза от модул “Специална подготовка“. За него са заделени 16 учебни часа за изучаване (предимно теоретично) на теми, свързани с неврологични, белодробни и сърдечносъдови спешни състояния, спешни психически и поведенчески реакции, специфични състояния в спешната помощ, първа помощ при инвалиди, спешност при инфекциозни заболявания, йонизиращи лъчения, организиране на спешната помощ в страната. Липсва модул, посветен на интоксикацията с отровни газове.

Изпълнението на изследователския план по време на учението на Министерството на здравеопазването “Струма 2008” потвърди предварителната теза относно екипите на “Пътна полиция“. Установи се, че макар да пристигат първи в зоната на удара при конкретната обстановка - атентат в тунелите на Кресненското дефиле, те не могат да окажат първа помощ поради липса на екипировка и/ или подготовка5.
Курсовете, които БЧК предлага за обучение на полицаи също могат да бъдат оценени като неефективни от гледна точка на придобиваните практически умения.
Обучението на военнослужещите в Българската армия по техниките на първа помощ е крайно незадоволително. Времето за обучение на курсантите е  първата помощ, разбира се от необходимостта да се задоволят други потребности (участие на формированията на Българската армия в мисии), не са нови за военномедицинската служба. Още през 2004 г. времето за първоначална подготовка е оценено като недостатъчно – съотношение 1:2-4 спрямо заделянето в Сухопътните сили на САЩ (таблица 2)21. По същото време е направено е предложение за увеличаване на учебното време и повишаване на практическата подготовка за сметка на преобладаващата към момента на изследването теория, като е разкрита и необходимостта от създаване на нарочни инструктори (без висше медицинско образование), подготвени по единна програма и центрове за подготовка с необходимото материално-техническо осигуряване21. 

 

Таблица  2

Учебно време за подготовка за оказване на първа помощ в Българската армия и Сухопътни войски на САЩ
По категории обучаеми
Всичко часове
От тях:
Лекции
Упражнения
Травматизъм
ЯХБЗ
ДДД
Други
Военномедицинска подготовка в НВУ и Военноморско училище


4



Курсанти






Военномедицинска подготовка за участие в мисии






За всички военнослужещи
8
4
2
1
-
1
За нещатни санитари в ротите
8
4
2
1
-
1
За санитарни инструктори в ротите и в медицинските пунктове
40
25
6
3
6
-



Тематика
Учебно време, бр. академични часове
Национален
военен
университет
Програма за
подготовка за мисии
В Сухопътни войски на САЩ
Мероприятия за първа помощ при травми, изгаряния, отравяния с технически течности, топлинен удар.

4


8

16

В този аспект, обучението на кандидати за водачи на моторни превозни средства от 8 учебни часа (таблица 3) също може да се оцени като недостатъчно, независимо от уверенията на организацията, че програмата на курса е сертифицирана със знака за качество от Референтния център по първа помощ в Париж, Франция (EFAC) и че издаваният сертификатът важи във всички страни членки на ЕС за 5 годишен период12.
Курсовете, предлагани от фирма "БИЛЕЙ АНКОРД" включват първоначално, стандартно, пълно и поддържащо обучение за оказване на първа медицинска помощ и специализиран курс за поддържане на основни жизнени функции за офис служители13. Продължителността им е показана на таблица 4.
Таблица 3
Програма на БЧК за обучение на кандидати за шофьори в прийомите за оказване на първа помощ
Наименование на темите
Продължителност, академичен час
Теория
Практика
 Кратко запознаване с анатомията и физиологията на жизнено важни органи и системи /сърдечносъдова, дихателна, централна нервна система, опорно-двигателен апарат/
1
-
Оценка на физическото състояние на пострадал - проверка на жизнените функции, като степен на съзнание, дишане и кръвообращение. Възстановяване при нарушаване на дишането и кръвообращението.
1
1 1/2
Кръвотечения. Шок. Спиране на кръвта. Обработка на рани, превръзки. Изгаряния.
1
1
Травми на главата, гръдния кош и опорно-двигателния апарат. Обездвижване на кости и стави.
1
1
Мерки за обезопасяването на мястото на произшествието. Преместване на пострадал при пътен инцидент. Транспортиране на пострадал.
-
1/2
ВСИЧКО часове 8, от тях
4
4
Таблица 4
Курсове на фирма "БИЛЕЙ АНКОРД"
Наименование на курса
Продължителност в академични часове
За първа медицинска помощ - основен
8
За първа медицинска помощ - стандартен
24
За първа медицинска помощ - пълен
40
За първа медицинска помощ - поддържащ
8
За поддържане на основни жизнени функции – за офис служители
5

Извършените изследвания показват , че:

  • системата за обучението на немедицински специалисти за участие оказване на първична медицинска помощ при бедствия е децентрализирано както в институционален  план (висши училища, въоръжени сили, Български Червен кръст и други структури), така и по  отношение на собствеността – частни фирми с предмет на дейност провеждане на подобни курсове5,6,8,13,18,21,22. Срещат се и парадокси, като този с Националния медицински координационен център18, който при персонал от 23 души е записал в чл. 5 т.т.7 и 10 на устройствения си правилник, че провежда обучение и оказва методична помощ на система от кадри за непрекъснато медицинско осигуряване и на населението - за действия при кризи;
  • Продължителността на обучението във въоръжените сили, курсовете на БЧК за водачи на моторни превозни средства и част от курсовете на фирма "БИЛЕЙ АНКОРД" (основен за първа медицинска помощ и за поддържане на основни жизнени функции за офис служители) е недостатъчна.

Обучението на потенциалните немедицински ресурси за участие в първичната помощ във фазата на изолация в зоната на удара е необходимо да се базира на следния алгоритъм:

  • оценка на качествените параметри на пострадалите при бедствия и определяне на най-често срещаните поражения;
  • дефиниране на основните и допълнителни мероприятия за отстраняване на животозастрашаващи състояния в зоната на удара
  • определяне на необходимите практически умения за различните категории немедицински ресурси за изпълнение на дефинираните мероприятия;
  • съставяне на тематиката на обучение и съотношението между теоретични и практически занятия;
  • създаване на необходимата материално-тактическа екипировка за прилагане на придобитите умения при  необходимост.

На основата на международен и собствен опит са определени основните категории пострадали, в зависимост от водещия увреждащ фактор на бедствието, а резултатите са представени в таблица 5.
Таблица 5
Категоризиране на пострадалите при бедствия.
По вид на бедствието и увреждащия фактор
Според вида на увреждането
Ранени
Обгорени
Затрупани
Измръзнали
Удавници
Обгазени
Радиационни поражения
А. Природни







1. Метеорологични







Тайфуни, урагани, смерчове, циклони
+
-
+
-
+
-
-
Ниски температури
-
-
-
+
-
-
-
2. Топологични







Наводнения
-
-
-
+
+
-
-
Снежни лавини
-
-
+
+
-
-
-
3. Тектонични







Земетресения
+
+
+
-
-
-
-
Б. Антропогенни







Технологични
-
+
+
-
-
+
+
Пожари
-
+

-
-
+

Произшествия с транспортни средства
+
+
-
+
-
-
-
Граждански размирици
+
-
-
-
-
+
-
Терористични актове
+
+
+
-
-
+
+
Видно е, че първичната медицинска помощ при бедствия е свързана предимно със стабилизиране на жизнени функции при ранени, изгорени и затрупани и в по-редки случаи – на обгазени (при технологични бедствия в химическото производство, пожари и терористични актове с използване на химични отрови)11,23. Първичната медицинска помощ при радиационни поражения има по-малко значение от гледна точка на еднотипната начална реакция при облъчване – повръщане, както и сравнително редките бедствия от подобен вид11. Освен  посочените категории пострадали, при бедствия се регистрират и т.нар. "съпътстващи загуби". Те включват лица с изострени като резултат от бедствието хронични заболявания, преждевременни раждания и спонтанни аборти и пациенти с психологични разстройства. Преобладаващият вид първична медицинска помощ при тях е свързана с начални мерки за купиране на хипертоничната криза или хипогликемичното състояния както и своевременно ориентиране за инфаркти на миокарда и инсулти или за започващо  преждевременно раждане или спонтанен аборт.
Това дава основание да се определят следните основни практически компетенции на първите явили се за помощ във фазата на изолация и зоната на удара - визуализиране на дишане и зенични реакции; изследване на сетивност за болка на горни и долни крайници при съмнение за увреждане на гръбначен стълб; освобождаване на горни дихателни пътища; външно фиксиране на език; аспирация на съдържимо от устната кухина; изкуствено дишане и външен сърдечен масаж; подаване на кислород; дефибрилация с дефибрилатор за непрофесионалисти; временно спиране на кръвотечение; имобилизиране на счупени крайници; имобилизиране на шия и гръбначен стълб при съмнения за счупване; налагане на превръзки; използване на автоматични инжектори срещу болка, при анафилактичен шок и отравяния; измерване на кръвно налягане и пулс; даване през устата на средства за оводняване, глюкоза или активен въглен, нитроглицерин; канюлиране на периферен венозен съд и вливане на физиологичен разтвор, серум глюкозе или друг стандартен обемозаместващ разтвор; разпознаване на клапен пневмоторакс, сърдечен инфаркт, инсулт, хипогликемия, анафилактичен шок, начеващ аборт. Разбираемо е, че посочените компетенции не могат да бъдат изисквани от всички потенциални немедицински ресурси. От тази гледна точка е предложено примерно разпределение на практическите компетенции между отделните категории. Резултатите са представени в таблица 6. От гледна точка на предложените компетенции е анализирана тематиката на обучение във въоръжените сили и БЧК. От теоретична гледна точка тя не осигурява придобиване на дефинираните компетенции. Собствени и на други български автори наблюдения във въоръжените сили потвърждават тази констатация21. Тематиката на програмите на фирма "БИЛЕЙ АНКОРД" за стандартен, пълен и поддържащ курс за първа помощ (таблица 7) в теоретичен аспект е сравнително пълна, но наличните данни не позволяват да се оцени практическата й ефективност.
Таблица 6
Основни практически навици при оказване на първична медицинска помощ във фазата на изолация в зоната на удара
Практически навици
По категории обучаеми
Полицаи
Жандармеристи
Служители на пожарна безопасност
Други служители на МВР
Групи за "Аварийно-спасителни дейности" ГЗ
Доброволци на БЧК
Военнослужещи
Водачи на МПС
Визуализиране на дишане и зенични реакции
+
+
+
+
+
+
+
+
Изследване на сетивност за болка на горни и долни крайници
+
+
+
+
+
+
+
+
Освобождаване на горни дихателни пътища
+
+
+
+
+
+
+
+
Аспирация
+
+
+
-
+
-
-
-
Изкуствено дишане и външен сърдечен масаж
+
+
+
+
+
+
+
+
Подаване на кислород
-
-
+
-
+
-
-
-
Дефибрилация с дефибрилатор за непрофесионалисти
+
-
+
-
+
-
-
-
Временно спиране на кръвотечение
+
+
+
+
+
+
+
+
Имобилизиране на счупени крайници
+
+
+
+
+
+
+
+
Имобилизиране на шия и гръбначен стълб
+
+
+
+
+
+
+
+
Налагане на превръзки
+
+
+
+
+
+
+
+
Използване на автоматични инжектори:








-срещу болка
+
-
+
-
+
-
+
-
-при анафилактичен шок
+
-
+
-
+
-
-
-
-с антидот
+
+
+
-
-
-
-
-
Измерване на кръвно налягане и пулс
+
-
+
-
+
-
-
-
Даване през устата на средства за оводняване, глюкоза или активен въглен
+
+
+
-
+
-
-
-
Канюлиране на периферен венозен съд
-
-
+
-
+
-
-
-
Вливане на физиологичен разтвор, серум глюкозе или друг стандартен обемозаместващ разтвор
-
-
+
-
+
-
-
-
Разпознаване  на сърдечен инфаркт, инсулт, хипогликемия, анафилактичен шок, начеващо раждане
+
+
+
-
+
-
-
-
Таблица 7
Тематика на курсове за първа помощ на фирма "БИЛЕЙ АНКОРД"
Наименование на темата
По видове курсове
Основен
Стандартен
Пълен
Поддържащ
Безопасност
+
+
+
+
Алгоритъм за оказване на първа помощ
+
+
+
+
Установяване на състоянието на пострадалия
+
+
+
+
Евакуация на пострадал от опасна зона
-
+
+
+
Разпознаване на животозастрашаващите наранявания
-
+
+
+
Триаж (сортировка)
-
-
+
-
Контрол на състоянието на пострадалия
-
+
+
+
Транспортиране до болнично заведение
-
+
+
+
Първа помощ при безсъзнание, шок, липса на дишане и сърдечна дейност
+
-
-
-
Първа помощ при липса на дишане и сърдечна дейност
-
+
+
+
Първа помощ при запушване на дихателните пътища
-
+
+

Първа помощ при кръвотечения и рани
+
+
+
+
Първа помощ при безсъзнание и шок
-
+
+
+
Първа помощ при изгаряния
+
-
-
-
Първа помощ при счупвания и наранявания на ставите
+
-

-
Първа помощ при счупвания, изкълчвания и навяхвания
-
+
+
+
Първа помощ при открити наранявания на глава, гърди и корем и рани с чуждо тяло
-
+
+
+
Първа помощ при изгаряния и химически изгаряния
-
+
+
+
Първа помощ при кризи на тежки вътрешни заболявания и отравяния
+
-
-
-
Първа помощ при кризи на тежки вътрешни състояния и увреждания, причинени от климатични фактори
-
+
-
+
Първа помощ при кризи на тежки вътрешни състояния
-
-
+
+
Първа помощ при увреждания причинени от климатични фактори
-
-
+
-
Предпазване от инфекции
-
+
+
-
Първа помощ при отравяне с газове, храни, медикаменти, алкохол и др.
-
+
+
+
Първа помощ при ухапвания и ужилвания от животни, алергичен шок
-
+
+
+
Първа помощ при панически състояния
-
+
+
-
Първа помощ при височинна болест
-
-
+
-
Първа помощ при раждане и опасни състояния при малки деца
-
-
+
-
Първа помощ при пожар, ПТП, спортен инцидент, битов инцидент, инцидент в отдалечен от цивилизацията район (занятие с използване на симулация)
-
-
+
+
 

Настоящият доклад не изчерпва проблемите на първата медицинска помощ в зоната на удара и фазата на изолация от лица с немедицинско образование. Тяхното решаване изисква между институционален подход при синхронизиране на обучителните програми, методологията на подготовка, способите за сертифициране и осигуряване на необходимата екипировка. Този подход се нуждае и от адекватно нормативно уреждане.


Използвана литература

  1. Батакчиева, В., Сравнителен анализ на професионалните модели – фелдшер, лекарски асистент, парамедик, медицински асистент, практикуваща медицинска сестра, по електронния сайт на Съюза на медицинските фелдшери бакалаври по медицина в България
  2. БЧК обучава пътни полицаи, по http://old.duma.b
  3. Верткин,А., О.Талибов, Зарубежные модели оказания скорой медицинской помощи, по  http://intensive.ru
  4. Вячеслав Афанасьев, "Нужны врачи, но и другие", газета “Известия”, 02.11.2002, по http://www.izvestia.ru/russ
  5. Димитров, Ал.,  Насоки  за развитие на полевата медицинска помощ  при ликвидиране на последствията  от  кризи от невоенен характер, Дисертация, Военна академия " Г. С. Раковски", С., 2010
  6. Закон за Българския Червен кръст, ДВ, бр. 87, 1995, изменен ДВ, бр. 44, 1999
  7. Закон за движение по пътищата, ДВ, бр.20,1999, последно изменение ДВ, бр.51, 2007
  8. Закон за защита при бедствия, ДВ, бр.102, 2006, последно изменение ДВ, бр.88, 2010
  9. Закон за здравето, ДВ, бр.70, 20041 многократно изменян и допълнян, последно изменение ДВ, бр. 62, 2010
  10. Закон за Министерството на вътрешните работи, ДВ, бр. 17, 2006, последно изменение ДВ, бр. 88, 2010
  11. Колев, Н., Ст. Чупетловски, Ст. Узунов, А. Димитров, Медицинско осигуряване на населението при ликвидиране на последствията от кризи от невоенен характер, Военно издателство, С., 2008
  12. Курсове за първа долекарска помощ на кандидати за шофьори за категория “В” (организиран от БЧК), по http://www.redcross.bg /cgi-bin
  13. Курсове на фирма “БИЛЕЙ АНКОРД” по http://www.firstaidbg.co
  14. Наредба № 31 за изискванията, условията и реда за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство, ДВ, бр. 69,1999, последно изменение ДВ, бр.57, 2007
  15. Национален класификатор на длъжностите в Р България, по  www.mlsp.government.bg/cl
  16. Парамедики в США, по газета “Вестник МАПО, № 16, http://www.mmm.spb.ru
  17. Положение о медицинской этике в условиях бедствий, Принято 46-й Генеральной ассамблеей ВМА, Стокгольм, Швеция, сентябрь 1994 г., по http;//www.medinfo.ru/ medzakon/ medzak_rf
  18. Правилник за устройството и дейността на Националния медицински координационен център, ДВ, бр.81, 2006
  19. Скорой медицинской помощи, США, по http://www.feldsher.ru,
  20. Устройствен правилник на Министерството на здравеопазването, ПМС № 256, ДВ, бр. 88, 2009, изменен ДВ, бр.98,  2009, ДВ, бр.55, 201
  21. Узунов, Ст., Медицинско осигуряване на формирования от Българската  армия  в  операции различни  от  война, Дисертация, ВА, С., 2004
  22. Учебни планове на Академията на МВР, по http://www.academy.mvr.bg
  23. Чупетловски, Ст., Състояние и перспективи за развитие на гражданско – военното сътрудничество в Република България при медицинското осигуряване на масови потоци от пострадали в условията на кризи, Дисертация, ВА, С., 2006
  24.  Long Term Skill Shortage List (в Нова Зенландия), действителен с 26 ноября 2009, по http://www.rospersonal.ru