понеделник, 9 август 2021 г.

ПРОГРАМА ЗА ИМИТАЦИИ

 


Юрий Христензен

Вместо послеслов: Депутатите от 46-Парламент със сигурност има собствена програма за имитации. Мисля, че се досещам  за програмите на ГЕРБ и ДПС. Интересно ми е какви есета-задачки трябва да се поставят на Хаджигенов, Манолова, Иванов и Нинова, за да не забравят уроците по история, и да получат оценка „1“ по украинската скала за оценяване.

Детето ни завърши училище преди три години. Не може да каже формулата на готварската сол, защото не помни валентността на натрия и хлора. Въпреки че по химия имаше оценка девет [1]. Дискриминантата [2] му е като черна дупка в Космоса, въпреки че по математика имаше ценка осем. Съпругата ми и аз си спомнихме и двете, въпреки че завършихме училище преди много години.

Детето е компютър, изпълняващ имитационна програма. Ако можете да се имитира учене и да се получат добри оценки, той ще  мързелува. Ако могат да се оставят съдовете в мивката и те да се измият сами, той ще ги остави. Той ще отложи всичко за по-късно и няма да го прави. Ще обещава и няма да го прави.

Можете да му се карате, да призовете наказания от Господа, все едно – компютърът е свикнал с това. Той пропуска всичко покрай ушите си, след което не последва действие. Ако си обещал три пъти, а на четвъртия го накажеш, ще смята това за несправедливост. Защото компютърът вече е отбелязал в програмата първите три пъти.

След това започнахме да си спомняме, защо ние знаем какво е валентност и дискриминанта. Математика ми преподаваше Зиновий Йосифович, а на съпругата ми – Циля Имануиловна. Хората от тази националност не могат да си позволят да се занимават с имитация. На тях им се налага да са с три глави по-високи от останалите. И те изискват същото от останалите.

С математиката е ясно, ама с химията? Нито в живота, нито в работата ми беше необходима формулата на NaCl. Предположихме, че е заради децата. С всяко от тях трябваше отново да преминем през гимназиалната програма. В случай, че родителите са ангажирани с деца си, а не имитират проверки как са научили уроците си.

От това следва интересен извод. Ако искате да научите родителите на социални умения, можете да зададете подходящи задачки в училище. В по-малките класове това могат да бъдат прости задачи по математика, а в по -големите класове – да се напише есе. Не да дават отговори, а да задават въпроси, които водят до отговори.

Ако искате да създадете пазар на газ, задайте реферат за монополните и конкурентни цени. Ако искате да узнаете мнението на избирателите за данъците, помолете ги да изчислят броя на дължимите от тях данъци всеки за пет години. За пазара на инвестиции и пенсионното осигуряване има други задачки.

Родителите ще бъдат възмутени, защото имат своя собствена програма за имитация. В нея е записано, че за да се увеличат пенсиите и да се намалят комуналните разходи, трябва да дойде рицар на бял кон и да реши всичко вместо тях. И не е написано, че трябва да как сами започнат да си смятат данъците, как да се научат да инвестират или да изберат свой собствен доставчик на услуги.

Програмата за имитации е глобална. Цели държави пропускат покрай ушите си съветите, които им дават. Те чуват как могат да победят корупцията, да гарантират върховенството на закона и да спрат да имитират институциите на „по-старите“ държави. Слушат, обещават и продължават имитацията. А наказанието за имитацията смятат за несправедливо.

Бележки – Н.К.

[1]-в Украйна е възприета нова дванадесет степенна скала за оценяване, според която оценка „9“ се равнява на „добър+“, а „8“- на „добър“ по старата петобална скала.

[2]-тази част от формулата за намиране на корените на квадратно уравнение, която се намира под знака за квадратен корен: b²-4ac. От дискриминантата разбираме дали уравнението има две решения, едно решение или няма решение..

Няма коментари:

Публикуване на коментар