В България ОПЕРАТИВНАТА ДЕЙНОСТ за контрол (надзор) на
заразните заболявания на централно равнище ВИНАГИ е била в прерогативите на
изпълнителната власт, сиреч задължение на Министъра на здравеопазването и подчинените
му органи за държавен здравен (санитарен) контрол. Само в периода 1997-2004 г.
е била и в прерогативите на Министерски съвет – Закон за народното здраве (ЗНЗ),
глава втора, чл.16. (изм., ДВ, бр.12 от 1997 г.), ал. 2: „При поява на единични случаи от
особено опасни инфекции или при епидемично разпространение на заразни
заболявания Министерският съвет, министърът
на здравеопазването и общинските съвети могат да въвеждат специални условия…..
(край на цитата).
По-късно,
с § 5 на Закона за здравето (ЗЗ), приет от39-о Народно събрание на 29 юли 2004 г., ЗНЗ е
отменен. Със същия закон Министерския съвет е освободен от задачи, свързани с дейността
по контрол (надзор) на заразните заболявания, като всички дейности са оставени
в ръцете на Министъра на
здравеопазването.
В закона (преди 16 години) е въведено понятието „ИЗВЪНРЕДНА ЕПИДЕМИЧНА
ОБСТАНОВКА”. От гледна точка на епидемиологията, която някога съм учил, понятието
е вярно. Някога то означаваше (за днешната епидемиологична наука не съм
сигурен), че на територията на страната (част от нея) са регистрирани масови
епидемични заболявания с бързо разпространение или групови заболявания от
особено опасна инфекция (ООИ). Освен това съм учил, че епидемичната обстановка
може да бъде БЛАГОПОЛУЧНА – регистрирани са единични заразни заболявания, без епидемична връзка помежду им или групови такива без
тенденции за разрастване (без
ООИ), НЕУСТОЙЧИВА - регистрирани са групови заразни заболявания с
тенденция за разрастване, наличие на епизоотии от зооантропонози или наличие в
съседни на страната държави (райони) с неблагополучна епидемична обстановка
и НЕБЛАГОПОЛУЧНА – регистрирана е епидемия от заразни заболявания, която
показва тенденция за разширяване или единични случаи от ООИ.
Разбира се понятието и до ден днешен не е ДЕФИНИРАНО в ЗЗ
…..
Липсата на точни дефиниции е сериозна слабост
националното законодателство, но нова е тема за друг разговор….
А връщането на задълженията на Министерския съвет за ОПЕРАТИВНО,
подчертавам оперативно ръководство на дейностите по контрол (надзор) на
заразните заболявания ми се види съвсем нормално
Чудя се какво му е ПРОТИВОКОНСТИТУЦИОННОТО на чл. 63, ал. 2-7 от закона
и с какво противоречие на чл. 57, ал. 3, чл. 61, чл. 4 и 8 от Конституцията на
Република България (КРБ). Мотивите ми се видят малко пресилени.
Освен ако искането за
обявяването на посочените текстове за противоречащи на КРБ не
е част от българската политическа игра „Кой е по-по-най”.
Питам се как алинеите
на член 63 от ЗЗ влияят негативно на правовата държава, на дейността за
гарантиране на живота на гражданите, вкл. правото на живот или на другите права,
които не могат да се ограничават според чл. 28, 29, 31, ал. 1, 2 и 3, чл. 32,
ал. 1 и чл. 37 на Конституцията на Република България, на разделението на
властите, на задълженията на гражданите при бедствия, които са установени със
закон и прочие.
Ама нали не съм
специалист по право като една известна софийска професорка!
Няма коментари:
Публикуване на коментар