Те крият кой стои зад тях, разпространяват полуистини,
правят се на либерали: в самия център на Берлин са разположени офисите на
онлайн-канали, финансирани от Русия – новият вид пропаганда, пише Süddeutsche
Zeitung.
In the Now, канал в социалната мрежа Facebook, има повече
от 3,7 млн абоната – повече отколкото Süddeutsche Zeitung или Bild. In the Now
принадлежи на компанията Maffick GmbH, офисът на която е разположен в
изисканият офис-комплекс „Пет минути от Бундестага“. На табелката за звънеца редом
с Maffick са имената на Интернет платформите Ruptly и Redfish. „Разбира се,
никой в офиса няма намерение да ви покани на разговор“ – пише авторът на
публикацията Торстен Шмиц.
„Те всячески се стремят да запазят в тайна, че зад тях
стои руската държава“, продължава Шмиц. Наскоро новинарският портал T-online.de
съобщи за руски медиен офис в центъра на Берлин.
Но това не е всичко.
„Генералният директор на Maffick GmbH е ръководител на
цифровия канал In the Now Аника Науей, която до преди няколко години работеше
за телевизионната компания RT. В интервю за T-online.de главният директор по
производството на Maffick Джефри Рей Спаркс, признава, че неговата компания в
значителна част се финансира от държавната видеоагенция Ruptly, която принадлежи на RT.
„Онлайн-СМИ, зад които стои Русия, привличат внимание
и постигат висока посещаемост с помощта на емоционални и не винаги верни
клипове, които качват в социалните мрежи“, пише Шмиц. През лятото например In
the Now помести клип, който след това RT тиражира в целия свят. Действието се
развива в САЩ. Девойка излива избелващ препарат върху дюкяните на мъже, които
стоят в метрото с широко разтворени крака. Внушава се, че това е акция на американски
феминистки срещу мъжките привички в обществения транспорт. Видеото е гледано от
8 млн души, макар че в последствие се оказва, че е фейк.
Redfish публикува през септември видеозапис, внушаващ
полицейско насилие над чернокож. „Зад кадър остава фактът, че заподозрения за
кражба на велосипед напада полицаите и оказва съпротива при задържането му“
пише Шмиц.
Ако Sputnik и RT в програмите си на немски език
разпространяват теории на заговора и понякога подстрекават към десни
настроения, то онлайн каналите се правят на леви и космополити и предаванията
им са на английски език.
„Redfish и другите Интернет-платформи, по собствените
им признания, работят различно от „системните СМИ“. Те заклеймяват
несправедливостта в Холивуд, показват лагери за бездомни м Лос Анджелис, съобщават
за десни екстремисти и расисти във Великобритания или Гърция, правят репортажи
за замърсяването на световния океан с пластмасови отпадъци и за антисемитски
акции. Критиките им подминават само живота в Русия. Целта на новите онлайн СМИ,
като Redfish и In the Now, според Инго
Мантойфел – шеф на руската редакция на Deutsche Welle е, чрез дезинформация да
настроят една обществена група срещу друга. От юридическа гледна точка те са
неуязвими. „Това аз наричам „сива пропаганда – казва Мантойфел, която се възползва от правото
на свобода на мисълта и словото, както и от неограничените възможности за
разпространяване на информация в цифровото пространство.“
P.S.
Напоследък наблюдавам, че и агент АЛБЕРТ, известен и като КОРИТАРОВ, се
занимава със „сива пропаганда“ в предаването „Свободна зона“ в ТV Европа, възползвайки
се от правото на свобода на мисълта и
словото и под одобрителния поглед на един бивш водопроводчик.
Няма коментари:
Публикуване на коментар