На сайта на Министерството на здравеопазването е качен
проект на Закон за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за здравното
осигуряване (ЗЗО).
Направих си труда
да разбера какво ни предлагат Пепи Готиното и неговият „кадърен” екип от
заместници и юристи (виж следващия текст):
1. Текст на първо
изречение в ал. 2 на чл. 45 по действащия ЗЗО:
„Медицинската помощ
по ал. 1, с изключение на т. 11, 12 и 15 се определя като пакет, гарантиран от
бюджета на НЗОК.”
Нов текст на първо
изречение в ал. 2 на чл. 45 по ЗИД на ЗЗО:
„Медицинската помощ
по ал. 1, с изключение на т. 11, 12 и 15 се определя с основен и допълнителен пакет дейности,
осигурени от бюджета на НЗОК, гарантиращи на всеки здравноосигурен достъпно
лечение в съответствие с развитието, тежестта и остротата на съответното
заболяване.”
2. Текст на второ
изречение в ал. 2 на чл. 45 по действащия ЗЗО:
„Пакетът е основен и
допълнителен и се определя с наредба на министъра на здравеопазването, като се
актуализира веднъж годишно, в срок до 31 октомври на съответната година.”
Предлага се нов текст
на второ изречение в ал. 2 на чл. 45:
„Основният и допълнителен пакет се уреждат с наредба на
министъра на здравеопазването и
се актуализират
веднъж годишно, в срок до 31 октомври на календарната година.”
Забележка (моя): т.11 на
ал. 2 касае „предписване и отпускане на разрешени за употреба лекарства,
предназначени за домашно лечение на територията на страната”, т.12 – „предписване
и отпускане на медицински изделия и диетични храни за специални медицински
цели, предназначени за домашно лечение на територията на страната, както и на
медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ” и т.15 – „медицински
дейности и лекарствени продукти извън обхвата на задължителното здравно
осигуряване, финансирани с трансфер от Министерството на здравеопазването
съгласно закона за бюджета на НЗОК за съответната година” и нямат връзка с
основния и допълнителен пакет!
А бре Пепи, а бре
некадърнико,
Конституционния съд ясно ти посочва, че в отмененият от
него текст на чл. 45, ал. 2:
- не се съдържа разграничителните критерии между двата пакета;
- не е посочена разликата между двата пакета;
- в кои случаи осигурените лица ще имат право да ползват дейности от медицинската помощ, включена в „основния” пакет, а в кои случаи ще попадат в „допълнителния” пакет и
- по какъв начин и при какви обстоятелства те ще преминават от единия пакет в другия.
Цитирам част от решението на КС:
„Нещо повече, след като уредбата може да се извърши еднолично от
министъра на
здравеопазването с наредба, на още по-голямо основание тя може са се извърши в
синтезиран вид от парламента. Материята, свързана с основното право на
гражданите на достъпна медицинска помощ, не е по-динамична от материите,
свързани с останалите основни права, за да е налице изключение, което да налага
подзаконова уредба. Разпоредбата на чл. 45, ал. 2 ЗЗО противоречи на принципа
на правовата държава и защото е неясна, и не само създава предпоставки за противоречиво
правоприлагане, а и дава възможност да се запълва с различно съдържание сега или в бъдеще. Законът не
изяснява на каква основа трябва да се направи разграничението между двата
пакета и какви са целените последици от него".
С тези малоумни
текстове на ЗИД на ЗЗО ли смяташ да преметнеш Конституционния съд, некадърнико?
Приказките ти за „неоснователно насаждане на внушения, че
поради разделяне на пакета здравни дейности на основен и допълнителен, ще се
стигне до принуда за пациентите да заплащат за своето лечение, до листи на
чакащите, които ще доведат до влошаване на здравословното им състояние и до
дискриминация по признак „болест” ги приказвай на Вaçbakan-а си! Както, че
и този „текст ще гарантира в най–пълна
степен задължението на всички участници в регламентирането, предоставянето,
ползването и закупуването на медицински дейности със средства на Националната
здравноосигурителна каса, да се ръководят развитието, тежестта и остротата на
съответното заболяване”.
Престани да ни правиш на идиоти, Пепи!
Няма коментари:
Публикуване на коментар