“Положението е безнадеждно, но не особено
сериозно”
Димитри
Иванов, български журналист
Към настоящите
редове ме подтикнаха изнесените в медиите проблеми за дълговете на ВМА през
2013 г., част от коментарите в pan.bg
от 27-28.02 т.г.за качеството на медицинското обслужване и материали,
които повърхностно се плъзгат по проблемите на българската военна медицина
(като този на о.з. генерал Кирил Цветков в otbrana.alle.com). Част от статистическата информация, която
използвам, може да се стори на читателите остаряла. Уверявам ви, че актуалната
не е по-различна. Нека, който желае да ме опровергае. С числа.
За успокоение
на пазителите на националните тайни съобщавам, че използваните източници не са
квалифицирани. Мога да ги предоставя на всеки, който прояви интерес. Или да ги видят на с. 141 в близка по
съдържание моя статия във „Военен журнал”, кн. 5, 2009 г.
И така. Към
2007 г. Българска армия е преосигурена с болнични легла - 258,84 0/0000. За сведение
осигуреността на Бундесвера към 1997 г. е 45,98 0/0000, а
на населението на България - 59,10 0/0000.
При изчислението им съм използвал следните абсолютни стойности: болнични легла
във ВМА през 1997 г. – 1480, численост
на Българската армия към 2004 г. - 57177, болнични легла във ФРГ към 1997 г. –
2299 и приетия план за редуцирането им към 2010 г. до 1675, болнични легла в
България към 2004 г. – 45537 (по http://bg.wikipedia.org
). Може да ме обвините, че данните са от различни години. Поради което сметките
не са коректни. Докажете обаче грешката ми.
Ангажираният в мирновременната военномедицинска
система персонал представлява приблизително 8,41% от посочената численост на
Българската армия (План за организационно изграждане
и модернизация на въоръжените сили до 2015 г.). И този показател в известен
смисъл е условен, тъй като липсва некласифицирана информация за ангажирания
медицински специалисти в двете национални служби – за разузнаване и за охрана,
които по закон влизат в състава на военномедицинската служба. В този смисъл
ангажираният медицински персонал у нас надхвърля обичайният за останалите армии от страните-членки
на НАТО. В рамките на около 5-6% от числеността на войските.
Военнослужещите и цивилните служители от
въоръжените сили са преосигурени и с финансови ресурси. Средно годишно за всеки
един. За да изследвам финансовите разходи на Министерството на отбраната за
издръжка на доболничната и болнична помощ, използам данни за средната
работна заплата в отбраната към 01.07.2004 г. - 735,60 лева за военнослужещ и
399,00 лева за цивилно лице (по http://www.dir.bg). Не съм отчел числеността на Министерството на
отбраната и структурите, подчинени на министъра на отбраната, поради липса на
данни за тяхното разпределение по категории - военнослужещи и граждански лица.
Съобразил съм се с дължимите вноски към НЗОК от бюджета на Министерството на
отбраната по това време - 6% върху възнаграждението за военнослужещите и 3,1%
за гражданските лица, платими от работодателя.
Оказва се, че за
една календарна година дължимите вноски от Министерството на отбраната към НЗОК
възлизат на не по-малко от 22 076 332,00 лева. Бюджетните субсидии за ВМА по
проектобюджета за 2005 г. са 35 000 000 лева. Общият
размер на заделяните финансови средства за доболнична и болнична помощ за една
година от Министерството на отбраната е 57 076 332 лева. Ако приемем,
че тези средства не са променяни през 2006 и 2007 г. и ги съпоставим с военните
бюджети за същите години ще видим, че те представляват съответно 6,22% за 2006
г. и 5,79% за 2007 г. Малко ли ви се виждат? По това време още не бях открил
публикацията за одита на ВМА от Сметната палата (по одитен доклад
№ 0200001407, приет с решение на Сметната палата № 147 от 12.06.2008 г.,
според който утвърдените разходи за 2006 г. са в размер на 33 128 000 лв., а
към 31.12.2006 г. общият размер на
коригираните разходи е на стойност 111 775 000 лв). Твърде вероятно е бюджетната субсидия за 2005
г. да е много по-голяма от това, което се е дискутирало в Комисията по
здравеопазване на ХХХІХ Народно събрание (Протокол № 120 относно бюджетите на
здравната система през 2005 г., стенографски запис). Нямаше го и отчета за изпълнението на бюджета от Министерството
на отбраната за 2011 г. (По http://www.mod.bg).
Посочените факти ми липсваха, за да установя, че ВМА е надхвърляла планирания й
бюджет с 50 до 100 млн. лева годишно. От правителството на Сакс Кобургготски и
до наши дни.
С моите
“наивни изчисления” установих, че от гледна точка на заделяният финансов
ресурс, за всеки военнослужещ или гражданско лице в заето в отбраната са
осигурени по 1180 лева за доболнична и болнична помощ. Докато финансовата
осигуреност на населението по бюджета на НЗОК е в пъти по-ниска - 138,80 лева годишно (по Закон
за бюджета на Националната здравно осигурителна каса за 2006 г., ДВ, бр. 102,2005). В този смисъл няма как да не се съглася с
думите на министъра на отбраната, че академията работи в интерес на
националното здравеопазване. Питам се обаче в коя от армиите на нашите съюзници
се случва това?
Приведените данни за
осигуреността на въоръжените сили с болнични легла и финансови ресурси
показват, че те надхвърлят потребностите на армията (Виж твърдението на Гари
Бекер за необходимостта от равновесие
между търсене и предлагане в социалните организации в “Икономическият
анализ и човешкото поведение. Антология. Икономика и социология“, Издателство
„Лик”, С., 1999). Ето защо на този етап, придобиването
на експедиционни медицински възможности за действие в полеви условия в различни
точки на света е невъзможно.
А може би фискалната
политика в областта на военната здравна система е причина и за невъзможността
да се придобият и други оперативни способности? Знам ли?
Ако прочетете стенограмата на доклада на министър Ангелов
пред министър-председателя от април 2010 г., ще научите един бисер за обяснение
на финансови задължения (По Среща-разговор на
министър-председателя с екипи на министерствата по повод сключени необезпечени
договори за обществени поръчки при предходния кабинет, стенографски запис, 14
април 2010 г., www.capital.bg/getatt,
последно влизане на 26.01.2012) . От 89 млн. лева. Източникът
не е назован, наричат го Директор, но се разбира, че е представител на ВМА.
Защо ли там не присъства началника на академияна не ми е известно. Според бисерът,
финансовата задлъжнялост се дължи на просрочени плащания за консумативи, лекарствени
препарати, десет милиона за извършен текущ ремонт, от порядъка на 7 милиона са
за външни услуги, 4 милиона за храна......Досущ
като в четиво за наивници.
Браво министър Ангелов!
За две години и
половина успяхте да "намалите" дълга на ВМА спрямо 2010 г. с около 40-на
процента.
Дай Боже наследникът Ви
да е по-успешен.
Особено в разкриване на
причините за задлъжнялостта.