петък, 15 март 2019 г.

СЕДЕМ НЕКОНСТИТУЦИОННИ ИЗКАЗВАНИЯ НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА КОНСТИТУЦИОННИ СЪД НА РУСИЯ [1].

В края на януари т.г. Съветът на Федерацията, по молба на президента на Русия, преназначи 74 годишния Валери Зоркин на Конституционния съд. Изданието The Insider напомня някои от изказванията му, които поставят под съмнение, меко казано, правото му да заема този пост в държава, която казва, че е демократична.


1. За крепостното  право и духовната спойка
Зоркин дава положителна оценка на крепостното право, отменено в 1961 г. „При всичките разходи за крепостничеството, то беше главната спойка, която поддържаше вътрешното единство на нацията. Не е случайно, че селяните, по свидетелство на историците, са казвали на своите бивши господари: „ Ние бяхме ваши, а вие – наши“ – пише той в статията „Сънят на правото ражда произвол“, публикувана в „Российская газета“ на 26.09.2014 г.[2]
В статията Зоркин прави паралел между реформите в Русия на Александър II и тези от деветдесетте години на ХХ век, когато президент на страната е Борис Елцин и смята, че подобни резки изменения водят до социален хаос, който „трябва да се гаси с контрареформи и репресии“.
2. Яв, Нав и Прав, или как Зоркин сам се отправя към света на боговете.  
„В славянското митологично разбиране на света (в някои от неговите интерпретации) се различават три елемента на битието – Яв, Нав и Прав. Елементът Я съответства на света на явленията, той е осезаем и може да се определи като материя, Нав е елемент от областта на отражението, информацията, а Прав е светът на боговете или по-точно онова което се дължи, законите, които управляват реалността, или мярката за нещата. При това тези три елемента на битието са неразривно свързани, преплетени са един в друг подобно на приказните царства – кристалното, сребърното и златното, сплетени във вътрешността на вълшебно яйце“.  Тази картина на света, председателят на Конституционния съд развива в трактата си на страниците на „Российская газета“. В действително теорията е взета от известния исторически фалшификат – „Велесовата книга“, създаден от Юрий Миролюбов средата на ХХ век, имитиращ протославянския език [3].
3. За неравенството между мъжа и жената, породено от „биологически различия“.
Опитите да се изравнят правата на мъжете и жените, „без да се отчитат техните естествени биологически различия“ се разминават с традиционните семейни ценности и застрашават съществуването на човечеството. Тази теза е развита от Зоркин на откриването на ХХ Световен руски народен събор в Москва през ноември 2016 г.
4. „Сексуалните и джендър малцинства“ не трябва да имат права.  
Зоркин се изказва срещу редица западноевропейски закони, и по-точно срещу признаването на правата на сексуалните малцинства. „Имам предвид тези законодателни текстове, които обявяват за правна норма нетрадиционното поведение на сексуалните и джендър обществата и санкционират намесата на държавните органи и правителствените организации в съвсем благополучни семейства (вероятно еднополови – бел.моя).
5. Индивидуалните човешки права в Русия не трябва да създават заплаха за държавата.
„Защитата на правата на човека не трябва да подкопава нравствените основи на обществото и да разрушава неговата религиозна идентичност“ – заявява Зоркин на Международния юридически форум в Санкт Петербург през май 2017 г.
Председателят на Конституционния съд е убеден, че „държавата трябва да се намесва много внимателно във вътрешния живот на семейството, така че да укрепва, а не да разрушава отношенията между неговите членове. Защитата на правата на човека не трябва да подкопава нравствените основи на обществото и да разрушава неговата религиозна идентичност. Осигуряването на гражданските права не трябва да създава заплаха за държавния суверенитет.  И накрая – защитата на човешкото достойнство не трябва да води до отказ от тези морални и универсални качества, на чиято основа се е създавало човечеството, и които и до днес му позволяват да се предпази от саморазрушение“.
6. За Амстердам и Махачкала
„Да остави настрана това как искаш да живееш, свободата на мисълта и т.н., аз не засягам този въпрос. Аз говоря за специфичните условия, които недвусмислено показват, че не всичко в Амстердам и Махачкала може да бъде еднакво“ – казва Зоркин, обосновавайки правото на местните власти да забраняват гей-парадите.
7. Най-мъгливия съд на света.
„В решенията на Конституционния съд трябва да има някаква загадка, някаква многозначителна недоизказаност, някакъв скрит подтекст, които да подчертават главното, конституционното, и които оставят пълна свобода на законодателя в неговия избор“ – така Зоркин характеризира работата на Конституционния съд.  
Бележки:
1-Публикувано в https://newizv.ru
2-Мисля, че преводът е по-точен от този в днешната ми публикация по същата тема във Facebook;
3-Юрий Петрович Миролюбов (1892-1970) — руски писател-емигрант, публикувал Велесовата книга (известна и като Книгата на Велес, Дъсчиците на Изенбек); според собствения му разказ през 1919 г. полковникът от Доброволческата армия Фьодор Артурович Изенбек, по време на отстъплението от Москва, намира в разграбеното  княжеско имение на Задонски  дъсчици с еднакъв размер (39х22 см и половин сантиметър дебели) и с неразбираем текст върху тях.



Няма коментари:

Публикуване на коментар