понеделник, 15 декември 2014 г.

ЛЮБОПИТНО ЧЕТИВО ЗА БЪЛГАРСКИ ПОЛИТИЦИ ИЛИ ЗАЩО „ЗАГИНА” ХИЛЯДОКРИЛИЯ ЖЕРАВ JAL



Успешното съчетаване на японската корпоративна култура с принципите на западноевропейската и американска икономическа политика е възможно само до момента, до който те се компенсират от други японски преимущества – например млада и евтина работна сила.
Рано или късно населението започва да застарява, да забогатява, да става по-лениво.
И тогава сте изправен пред избора – или ПО НАТАТЪШНО РАЗВИТИЕ или съхраняване на ЯПОНСКИТЕ ЦЕННОСТИ.
АКО ТОЗИ ИЗБОР ЗАКЪСНЕЕ ВИ ЧАКА СЪДБАТА НА JAPAN AIRLINES (JAL) – БАНКРУТ И БОЛЕЗНЕН ПЛАН ЗА ПРЕСТРУКТУРИРАНЕ.
КАКВО Е JAL?
Това  не е просто авиокомпания, а ключов елемент на японското икономическо чудо;
      Основана е през 1951 г. и израства заедно със следвоенна Япония;
      Превозва членовете на императорската фамилия, премиер-министрите и римския Папа;
      През 2000 г. е четвърти авиопревозвач в света и най-големия в Азия;
      През 2008 г. превозва 52,9 млн пътници (три четвърти от тях по вътрешни линии) и 1,2 млн тона товари.
КАКВО СЕ СЛУЧВА С JAL?
      През 2001–2009 г. правителството на Япония на три пъти спасява гиганта от банкрут. С бюджетни пари. За последен път  през 2009 г. чрез $900 млн кредит от Държавната банка за развитие;
      2009 г. е черна за компанията. Това е четвъртата година, в която тя е на загуба за последните пет години. На 19.01.2010 г. компанията  подава в Токийския окръжен съд заявление за банкрут;
      Общата задлъжнялост на авиопревозвача е повече от $25 млрд.
ЗАЩО „ЗАГИВА” ХИЛЯДОКРИЛИЯ ЖЕРАВ??
1.Моделът на компанията JAL, условно наречен от мен “Мицуи” престава да работи във века на тоталната специализация !!
 В какво се състои моделът??
Представете си че заминавате в командировка в град Кицуи. До там пътувате със самолет на авиокомпанията“Мицуи”. От летището в Кицуи с такси “Мицуи” отивате в хотел “Мицуи”. По телефона наемате компаньонка от компанията за гейши “Мицуи”. В хотелската стая използвате удобните легла и мебели  на “Мицуи”. Преди сън отпивате чаша уиски от мини барчето “Мицуи”. След това прочитате няколко страници от последния бестселър на книгоиздателство “Мицуи”. Може и  да гледате ток шоу по кабелната телевизия “Мицуи” на телевизор “Мицуи”.
По тази причина империята JAL трябва да се освободи от 53 от 110 си дъщерни компании
2. Фалира концепцията за пожизнено наемане на работници.  Японското преклонение пред възрастните хора е най-голямата жертва поднесена пред олтара на банкрута на JAL.
      През 1960 г. щедрите пенсионни планове на компанията са облагодетелствани от малкия брой пенсионирани служители от JAL  и ниската цена на младата работна сила на трудовия пазар. Те са и стимул за новите работници;
      През 2010 г. самата компания е вече в пенсионна възраст, а броя на корпоративните пенсионери е достигнал 9000. Пенсионните разходи на JAL  са около $2,2 млрд годишно.
КАКВО ПРЕДПРИЕМАТ В JAL?
Първоначално компанията планира да съкрати 6800 служители, след това 7300, а по-късно 8400. През 2010 г. се оказва че трябва да се уволнят  15 700 от 47 000 служители на компанията.
Но тъй като трудовото законодателство на Япония забранява ЕДНОСТРАННО прекратяване на трудовите договори, даже и при банкрут, се налага първоначално работниците ДА БЪДАТ УБЕДЕНИ, че трябва да бъдат съкратени.
КАК ВИ СЕ СТРУВА?ТРЯБВА ЛИ ДА СЕ КОПИРАТ СЛЯПО МОДЕЛИ?
НЯКОГА ПРЕПОДАВАХ И ТАКИВА НЕЩА НА СТУДЕНТИТЕ СИ!

Няма коментари:

Публикуване на коментар